אנחנו נמצאות-ים מזה חודש בתוך מגפה כלל עולמית, שמוגדרת כרגע, נכון לבוקר זה, כמגפה באופן מוצהר. החלטתי לארוז בפוסט הזה כמה כיוונים חשובים ויישומיים ללמידה מרחוק, הפוסט מורכב מתפיסה ורעיונות שלי וליקוט של חומרים מעולים של נשות ואנשי חינוך ולמידה.
למידה מרחוק אמורה לאפשר מספר דברים, וזה סדר חשיבותם לדעתי:
1. שמירה על קשר עם ילדי וילדות הכיתה – היבט פסיכו סוציאלי
2. מתן מענה ללמידה מרחוק – לפי תחומי עניין וחלקית בהלימה לתחומי הלימוד בכיתה
3. שמירה על נורמליות
4. עיסוק מונע שעמום
5.
סיוע להורים ביצירת סדר יום.
מה ניתן לעשות?
מה לא?
העולם היום מאפשר ללמוד את רוב הדברים ברשת, בטח ובטח למידה מתוך עניין, ויותר מזה, למידה מרחוק לא מחייבת שימוש ברשתות בהכרח, היא מאפשרת לנשות ואנשי חינוך לייצר דרכי תקשורת עם קבוצות ילדים / נוער / סטודנטים ולעבוד על אומנות, תנועה, משחקי דמיון, כתיבה יצירתית ועוד.
כדאי לשאול את הילדים מה מעניין אותם, כדי שרוב הלמידה לא תהיה "חומר הלימודים" הרגיל, בכדי ליצור מחויבות, עניין ומוטיבציה.
איך כדאי לבנות את זה? כותבת פה הצעה שניתן להסתכל עליה כמורות-ים וכהורים:
תכנון שבועי קדימה –
תכנון יום - מה יקרה כל יום ומתי (או מה קורה כל יום ומתן אוטונומיה לילדים לבחור איך ומתי – העדפה שלי)
בכל יום פתיחת יום מגניבה – שיר בוקר / ריקוד בוקר / משימת בוקר
בין שתיים לארבע משימות ביום – מסוגים שונים
משהו פסיכו סוציאלי -משהו שנותן מענה רגשי (פוסט נפרד – תלחצו ותגיעו)
זמן מובנה לפנייה אישית
משחק כלשהו – גיימרי / קופסא / רשת ועוד
משהו ספורטיבי קצר ומהנה – חשוב בהיבט הפיסי ובהיבט הנפשי (תנועה מייצרת הורדת סטרס)
ממליצה בחום על קבוצת ווטסאפ / טלגרם / אחרת עם הכיתה
ראשון
|
שני
|
שלישי
|
רביעי
|
חמישי
|
ציור
וכתיבת קומיקס על פרק שלומדים בתנ"ך, אחרי צפייה בסרטון על הפרק של 929
|
שיוך
משימה באתר אופק
|
כתיבה
במחברת רפלקציה אישית – שאלה שהמורה מציעה / שהילדים מציעים
או
ציור רפלקטיבי, לדוגמה:
איך
הלב שלי נראה כאשני לחוץ, איך הלב שלי נראה כשאני רגוע
|
ללמוד
להכתבה באנגלית עברית או ערבית עברית
|
שליחת
סרטון של 7-10 דקות עם הקנייה של משהו בשפה / מתמטיקה /מדעים
משימה
בעקבות / איתור מידע רלוונטי ברשת / צילום דברים קשורים בבית וכד'
|
סרטון
שמורה מצלמ-ת על חיבור חיסור מאונך / סרטון קיים ביו – טיוב / קישור לעמוד עם
הסבר בספר ממוחשב –
פתרון
של 10 תרגילים
|
חקר
של מאכל/ בע"ח / משהו אחר
חקר
עצמאי והכנת – מצגת / כרזה/ סרטון
העלאה לקבוצה הכיתתית (בווטאפ / גוגל קלאס / מייקרוסופט / פלטפורמה אחרת)
|
שיוך
משימה באתר אופק
מתמטיקה
/ שפה / העשרה/ מדע / אנגלית /ערבית
|
הילדים
ימציאו משחק – קישור לפוסט עם תבניות משחקים
|
כל
ילד/ה מכינים סרטון הסבר על משהו שמעניין אותם
|
שיחה
כיתתית
|
קריאת
טקסט מחוברת הלימוד / מהרשת
שאלה
או שתיים
או
הילדים
ימציאו דף עבודה על הטקסט / חידון קהוט וכד'
|
שליחת
שיר שהילדים לא מכירים – ללמוד בעל פה ליום חמישי
|
העלאת
נושאים מעניינים אקטואליים – ללוח משותף – פאדלט לדוגמה / למרחב כיתתי /
|
כל
ילד/ה מכינים סרטון הסבר של יצירה כלשהי –
קיפולי
נייר, מטוסים מיוחדים, איך עושים עמידת ראש ועוד
|
שליחת
סרטון של שיר לילדים – ובקשה שיצלמו המצאת ריקוד לשיר
|
צפייה
של כל הכיתה בפרק של "האוצר שלנו" וכתיבה / הכנת סרטון / כרזה של אפיון דמות
לינק
לפוסט על הסדרה בהמשך הפוסט
|
המצאת
שיר על לוח הכפל בטיק טוק
|
כיתות
גבוהות – צפייה ב – "הארץ היתה תוהו ובוהו" – פרק ראשון
כיתות
ד' עד ו' – היה היהי
הכנת
ציר זמן על הפרק
|
ילדים
מציעים שיעור לכולם
אולי
מלמדים משחק רשת
אולי
מלמדים שימוש באפליקציה
ועוד
|
מה קיים?
1. במערכת החינוך – אופק ואופק על יסודי – ניתן לשייך משימות במגוון תחומי דעת (רכזי תקשוב יכולים להעביר סיסמאות לכולם, במידת הצורך)
6. למידה במרחב כיתתי – גוגל / מייקרוסופט -כיתה וירטואלית
7. ווטסאפ – מרחב למידה כיתתי (אני נוהגת לפתוח בכיתות שלי וגם בקבוצות סיורים שאני מעבירה ווטסאפ ייעודי בו
הכל קיים – חומרים, משימות, דיווחים ועוד)
10. צפייה בטלוויזיה – כל הכיתה בסדרה קבועה כל בוקר וקבלת משימות לאחר מכן – לשליחה בווטסאפ / אתר ייעודי
לכיתה
14. כל הבלוגים וערוצי היוטיוב של נשות ואנשי חינוך, גיימרים, זמרים וזמרות ועוד -לשימוש כבסיס ללמידה.
פוסט דוגמה ליישום -
האוצר שלנו ועוד
מבחינת בית הספר -
כל שכבה תחלק את תכנון השבוע ותכין תכנון שבועיים קדימה.
מורי רוחב ישתלבו בתכנון השכבתי / מקצועי בהתאם לתפקידם.
רכזות המקצוע יסייעו בהכנת חומרים, רכזת פדגוגית תסייע באיזונים בתמהיל המשימות ורכזת הכלה תיתן מענה למפגשים חברתיים – רגשיים.
** לא כתבתי בפוסט זה דבר על וידוא עשייה / מעקב ובקרה, אולי בקרוב.
תיהנו,
הפוסט יתעדכן תוך כדי תנועה,
ותשלחו חומרים נוספים, אוסיף אותם בשמחה עם קרדיט.