יום ראשון, 24 ביולי 2016

אתרים וספרות לתמיכה בהקניית קריאה וכתיבה

וועדות שונות לאורך השנים המליצו שכל הגננות והמחנכות בישראל (והגננים והמחנכים) ילמדו לפחות סמסטר אחד של חינוך מיוחד על מנת להכיר את האסטרטגיות החשובות לניהול כיתה ולהתאמות פדגוגיות שונות לילדים בעלי צרכים שונים בכיתה. הכיתות והגנים שלנו הן הטרוגוניות מאוד ויש צורך במתן חיזוקים והתאמות דיפרנציאליות לילדים ולילדות בכיתה בהתאם לצרכים השונים- הן ברמות הריכוז, הן במהירות העבודה, הן בחיזוק שלבי הקנייה ועוד.

אספתי בפוסט זה את כלל האתרים, החוברות הממוקדות והסקירות התיאורטיות הפרקטיות לנושא לימוד השפה בבית הספר היסודי וכן בגני טרום חובה וחובה (בתחום החוברות יש עשרות, הכנסתי לפוסט את אלו שאני מכירה בלבד). 
אני ממליצה לצד הקניית השפה לעבוד על אלמנטים פיסיים וקואורדינטיביים שמשפרים את יכולת הריכוז ואת יכולת המוכנות של המוח ללמידה.

כדאי לתת חלק מהמשחקים ומהטקסטים שבאתרים לכולם כחלק מההקנייה, כתירגול, כזמן תירגול עצמאי ולפיתוח ידע רחב וחשיפה רחבה למושגים, לאוצר מילים ולדרכי עבודה שונים, ומומלץ להתאים לכל ילדה וילד תירגולים שמתאימים לצרכים האישיים.

לדוגמא- ילדים עם קשיים בצליל פותח הפנייה לאפליקצייה ממומי
ילדים עם קושי באבחנה פונולוגית לאתר קלי קלולי
ילדים ללא שטף קריאה- תרגולי טקסט יחיד בפצצת זמן ועוד.

כמובן שיש לשלב שימוש באתרים אלו עם העבודה השוטפת, עם התאמה לקצב הכיתה ולעבודה הפרטנית עם הילדים, על מנת לתת תוקף ממוקד שיביא לשיפור.
אפשר לשלב בכיתה פינות של מרכזי למידה וקופסאות משחק (ראו בהמשך לינקים לאתרים רלוונטיים) בהם ילדים יכולים לתרגל תוך כדי משחק על מנת לבסס את כל שלבי הקניית הקריאה והכתיבה לשם ייסוד בסיס איכותי להמשך.

בבקשה, ליחצו על שם האתר/ היוצר/ת שבסגול על מנת להגיע לאתר הרלוונטי, וכמובן שאשמח לענות על שאלות, הארות ובקשות:

שטף קריאה- תרגול מהירות קריאה.

פצצת זמן- תרגול קריאה עם שעון עצר שניתן לכוונו לפי רמת הקריאה של הילדים:

אתר גמבה- קריאה, מודעות פונולוגית, ניקוד.


אתר שעוסק במודעות פונולוגית- קלי קלולי

אפליקציה למודעות פונולוגית- ממומי

אתר עם טקסטים ותירגולים- האתר של חגית פרנקל אמסטרדם- מילה היא רק התחלה

אתר שעוסק בשורשים ועוד של קלינאית תקשורת- הירצברגר הילרי




עץ החשיבה, אתר של שלומית לויט- פרקטיקות לשיפור הלמידה והזכרון, הדרכות הורים

עמוד הפייסבוק חלומות בחינוך של שגית גלמן- משחקים לכיתות א'-ד'- כדאי למחנכות ומורות הוראה מתקנת- חשבון ושפה וכן חינוך יצירתי

משחק קופסה - מי-לו-לי

לומדים בנועם




ספרות מומלצת:

חוברות עבודה
- חוברות טובות לעבודה על שפה: זרעי קיץ
- החוברות של ציפי משולם- כלל היבטי השפה לפי תכנית הלימודים, מאוד מובנות ומתאימות עד כיתה ט'.
- חוברת לסימני פיסוק- על קצה הלשון
- החוברות של רונית פירסטר

* יש עוד המון מעולות, ציינתי את אלו שאני מכירה מעבודה באופן אישי.

תיאוריה

- המסע האורייני : תאוריה כבסיס למעשה ההוראה בתחומי קריאה וכתיבה - זמין באינטרנט

- דוח עדכני
בן צבי.ג & פרימור ל. (2011) "סקירה מדעית מוגשת ל'יזמה למחקר יישומי בחינוך' הכישורים המעצבים את התפקודים האורייניים בגיל ההתבגרות ".   זמין באינטרנט

מבדקים ויעדי הקריאה לפי כיתות

המלצות של מחנכות:

"הסלון" למורות חדשות- טיפים, פוסטים, בלוגים ומידע

מחדדים- דפי תרגול

אתר ג'ינג'ים לתרגול חשבון ומתמטיקה, מאושר משרד החינוך, בתשלום.

המלצות של מורות להוראה מתקנת:
* חוברות מילה וצליל לפיתוח מודעות פונולוגית- זהבה קלנר
* ספרים לשטף קריאה- יום הולדת לרועי, חוויות בגן החיות.
* יסודות, הילרי הרצברגר
* יסודות- יפה אקדלרוד
* ליזון שורץ- חוברות עבודה
* גד דואר- חוברות
* תופסים בהגה




אם יש לכן/ם המלצה טובה נוספת והפניות לפוסטים איכותיים בנושא אשמח להוסיפם, שרון.






כל הזכויות שמורות שרון מיכאלי רמון.



יום רביעי, 13 ביולי 2016

שבעה משחקים לשיפור שליפה

שליפה היא מיומנות מעניינת. אנו גם נדרשות אליה יום יום- שיחה, שאלות ותשובות, חידות, אסוציאציות, והיא גם מיומנות יסוד בהיבט של למידה והתפתחות, לדוגמא- שליפת עובדות חשבוניות, זכירת עובדות וידע עולם ושליפתם כאשר צריך.
ילדים רבים מתקשים בשליפה מסיבות שונות, לעיתים אורגניות, לעיתים תלויות יכולות תקשורת, לעיתים אישיותיות ולעיתים לימודיות, או יותר נכון חוסר שליטה בעובדות.

להלן שישה משחקים לשיפור שליפה:

1. משחקי אסוציאציות
משחקי אסוציאציות מעולים לשיפור מהירות תגובה, ליצירת הקשרים, לשיפור מהירות חשיבה.
ניתן לשחק משחק אסוציאציות חופשי- זריקת מילה ותגובה של כל משתתפ/ת במילה משלו;
ניתן לשחק שרשרת אסוציאציות- כל מילה מובילה למילה קשורה/ הפוכה/ מקדמת;
ניתן לשחק אסוציאציות סביב מושג יחיד- אהבה/ אוכל/ שמחה/ לחץ ועוד;
ניתן לשחק אסוציאציית פתרון לשאלה או חידה עם פתרון עד שתי מילים

2. התמסרות רעיונות/ קטגוריות/ הפכים/ מקבילות/ אחר
לוקחים כדור שנוח לזרוק ולתפוס, עומדים במרחק לא מאיים מול הילד או הילדה (הכדור מוסיף נדבך שפעילות המוח, אך המטרה אינה גם להתאמן על זריקת כדור; עם זאת, כדאי לוודא שהילד/ה מסוגלים להתמסר).

אני אומרת מילה והילד/ה מחזירים לי את הכדור עם מילה קשורה לפי הנושא/ ההקשר, לדוגמא:
הפכים- גבוה- נמוך
מקבילות- גבוה- רם
קטגוריה- רכבים מכוניות- מטוס

3. משחקים שדורשים התייחסות שפתית-
פיקולו - דורש תשומת לב לצד התייחסות שפתית (מעולה גם לאיפוק, ראו פוסט).

משחקי תיאור, לדוגמה מה בקופסה? מחביאים חפץ, מתארים אותו ובכל עם מישהו אחר מנחש.

משחקי רצון- יושבים בקבוצה של משפחה/ חברים,
באמצע מכינים כרטיסיות עם נושאים.
כל כרטיס שיוצא, כל משתתף אומר כל מה שיש לו לומר על הנושא-
אני רוצה.... אוכל אהוב.... תכנית אהובה...

4. הברקה- השיטה הבסיסית לתרגל מהירות שליפה-
מכינים כרטיסיות (או חפצים) שהילד מכיר היטב (אנו לא עוסקים בהקנייה, אלא רק בתרגול שליפה),
מראים כל תמונה למספר שניות (מתחילים מעשר- חמש עשרה) והילד צריך לומר מה בתמונה.
עם התרגולים זמן החשיפה יורד.

5. שירים-
לשיר יחד, כאשר בכל פעם מישהו אחר משלים מילים.

6. משחק סקירה מהירה- בפוסט הזה- יש לשחק הדדי, פעם אנחנו נותנים הוראה ופעם הילד/ה.

7. המון משחקי דמיון, המון שיחות על נושאי ממוקדים, המון חידות- יש משחקי חידות מעולים לרמות שונות, חידות מפתחות מהירות תגובה, שליפה, חשיבה מסוג מסוים.

אשמח לתת עוד רעיונות במידת הצורך ולשמוע אם יש לכן רעיונות שאין בפוסט, אוסיף אותן עם קרדיט למקור (:


© כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון 2015

יום ראשון, 10 ביולי 2016

הסטוריה, מקרא ועוד- הכנסת מסע וירטואלי ויזואלי לתוך הכיתה

בעקבות סיור במוזיאון ארץ ישראל, שהיה חלק מהשתלמות מקרא של מט"ח (השתלמות מעולה) חשבתי לעצמי שהלוואי ויכולנו ללמוד יום בחודש במוזיאון/ ספריה/ סדנא/ סיור; אך מכיוון שאין הדבר אפשרי הצעתי למט"ח להכניס מודולה קריטית למורות שתאפשר למידה אחרת בתוך הכיתה, למידת חקר פתוחה או ממוקדת, שתחבר את הלומדות/ים לנושאים שונים; בינתיים אני כותבת אותה בפוסט זה.

היתרונות העצומים שגלומים בביקור במוזיאון/ דסנא/ סיור הן מגע אמיתי ישיר או עקיף עם ממצאים, חפצים, אנשים ומידע ויזואלי ולעיתים גם שמיעתי ותחושתי; היתרון בהכנסת השימוש במחשבים/ טאבלטים/ סלולאריים לכיתה היא הנגשת ידע תיאורטי לידע ויזואלי, וכניסה חלקית לתוך עולם וירטואלי אחר.
כולנו נהנים לדמיין תקופות אחרות, עולמות אחרים ועוד (בקרוב פוסט על למידה דרך דמיון במתמטיקה, שפה ותנ"ך) ושימוש באתרים וטכנולוגיות קיימות יעילים מאוד.

למה נוכל להשתמש באתרים האלו?

למידה על כלים מהתקופות העתיקות ותקופות שונות בהסטוריה
כניסה למפות של העולם וסרטונים על העולם/ אזורים גיאוגרפיים, תופעות טבע ועוד
כניסה לארכיונים ומציאת חומר על אירועים שהתרחשו או על תקופות בארץ (משפטים, מלחמות, צעדות, אירועים שמחים ועוד)
למידת חקר על אמן/ דמות
איתור מידע מעניין על..... XXX כפתיחת נושא
איתור מידע על מילה/ ניב/ הקשר/ מקום
ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה.

אתרים מומלצים:

הספריה הלאומית - מקוטלג לפי נושאים, יש גם ניוזלטר לנשות חינוך


ארכיון המדינה - נפתח לציבור- מדהים!!

הסדנא להסטוריה חברתית - ידע על היבטים שונים של המזרח התיכון הסטוריה וקישור לימינו

נאות קדומים - הסטוריה של א"י, בוטניקה, תנ"ך


תנ"ך:



יש עוד המון, תלוי תחום וגיל, אם יש לכן/ם לינק חשוב, כיתבו אותו בתגובות ואעלה אותו.

אני כאן לכל שאלה או תגובה (:

שרון


© כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון 2015