יום ראשון, 13 באוגוסט 2017

סדרות וסרטים ללימוד חברתיות ופיתוח נושאים חברתיים

אני אוהבת לשלב סדרות, סרטים ומוסיקה בלמידה, ואני מרגישה שיש ערך עצום לשימוש בסדרות וסרטים לפיתוח מיומנויות חברתיות. כשאנחנו מדברות על מיומנויות חברתיות, יש פירדמיה (שניתן לדבור אותה / לערבב קומות) אך על מנת שילד-ה ישחו בעולם החברתי - רגשי, עליהם להכיר ולשלוט במרחב הידע - מיומנויות הרחב שהתחום מצריך, על מנת להרגיש בטוחים בתוכו.
תחושת הבטחון הזו לא תמיד ברורה לילדים, שהרי אין להם "רשימת מכולת" של דברים שהם צריכים לדעת,
אבל כאשר הם שולטים במרחב הזה - החל מהכרת הרגשות ועד רפלקציה עצמית - ציר ארוך - הם מתמקמים ומתנהלים בו בבטחון רב יותר.









כאשר מדובר על "מיומנויות חברתיות" הסל הינו רחב מאוד.
מיומנויות חברתיות בנויות מאין ספור תתי משימות ויכולות שמייצרות את התמונה השלמה.
בעבודה עם ילדים עם קשיים בהבנת סיטואציות חברתיות/ הבנת האחר/ TOM; בעבודה עם כיתות רגילות בהן יש צורך לעבוד על מיומנויות חברתיות, קונפליקטים, התנהגויות שעלולות לפגוע בילד/ה או באחרים, בעבודה עם ילדי-ות גן - א' על שיתוף פעולה / נצחון והפסד בכבוד ועוד.

עבודה עם סדרות וסרטים (וכן עם קטעי סאטירה, סירטונים, קליפים ועוד) מאפשר:
1. פתיחה של נושא.
2. התעמקות בסיטואציה.
3. אפיוני דמות.
4. שיקוף
5. דיון על גבולות
6. קונפליקטים
7. אני והקבוצה
מאפייני אישיות
ועוד
תוכלו למצוא פוסטים נוספים בתחומים שונים: שימוש בסרטים ללמידה (ו' עד תיכון), שימוש בסדרות וסירטונים ללמידה נושאית ביסודי.

להלן סדרות וסרטים שאני אוהבת, יש עוד רבות וטובות - 

כיתות ה'-ו'  ומעלה, צפייה עם תיווך


האוצר שלנו - סדרה נהדרת - גם עולם חברתי עשיר, יחסים עם הורים, והמון ידע עולם



גן חובה ומעלה

ארתור-
ארתור היא סדרת טלוויזיה, מבוססת ספרים (קראו כאן) שהחלה בשנת 1996 והיא בעלת 19 עונות. ארתור עוסקת ביחסים במשפחתו של ארתור וביחסים בין ארתור וחבריו.
מתאימה לילדים מגיל שלוש וחצי (עם תיווך) ועד כיתה ד'.
להלן כתבה מעניינת על הסדרה- "הארץ", ארתור


דן ומוזלי-
תכנית נונסנס ישראלית לילדים שעוסקת בסיטואציות חברתיות. גיבור הסדרה, ילד בשם דן עובר לארץ דמיונית בשם קונפיטורה, בכל פעם שהוא נכנס לקונפליקט עם הוריו או עם חברים, ודרך סיטואציות מצחיקות בקונפיטורה הוא לומד איך לפתור בעיות חברתיות. לסדרה 4 עונות, ומומלץ לצפות בפרקים השונים ולמצוא התאמה לצורך.
מתאימה מגיל ארבע (עם תיווך לעבודה) ועד כיתה ד'; בחנ"מ- בהתאם לצרכים. ילדים בכיתות גבוהות יותר יכולים להיתרם משימוש בסדרה בהיבטים של אפיון דמות, הבנת נונסנס ועוד.



הסדרה האהובה עלינו בבית - בלואי (דיסני) -אתם תמצאו את עצמכן.ם בה -אז היא סופר מומלצת לצפייה עם הילדות.ים הפרטיים שלנו
וגם בכיתות א - ב




שקשוקה - סדרה על כיתה וההתנהלות החברתית הורית סביב ילדי הכיתה, ההורים והצוות החינוכי
נפלא מכיתה ב' ומעלה (עד ד', לעיתים תחילת ה')


לבד בבית -סדרה על אחים שנשארו לבד בבית, ההורים בחופשה (בלתי נגמרת), המבוגר האחראי הוא דוד (הזוי מעט), והדינמיקות בין האחים ובינם לבין חבריהם - מהווים כר נרחב לעיסוק חברתי



קפה עמליה - סדרה שמשלבת שחקנים ובובות - התרחשויות בבית קפה שמנוהל ע"י סב ובתו, ואיתם הנכדה




אתר בין חברים של מט"ח/ משרד החינוך- מציע מגוון סירטונים בנושאים שונים.

הקול בראש- סרט שעוסק במה במתרחש במוח ומתבטא בהתנהגות ורגשו; מתאים לגילאי חמש ומעלה.
לכל רגש יש "פנים" ואישיות וניתן לצלול לתוך נושא הרגשות באופן מקסים.


פוסט ב"הגיע זמן חינוך" שמקבץ המון סרטונים קצרים לשימוש בנושאים שונים: פוסט

מרתה מדברת- סדרה מעולה בהיבטים חברתיים והרחבת אוצר מילים, מגיל שלוש +-





ילדי בית העץ- החל מכיתה ג' ועד סוף כיתה ח'
סדרה שהופקה בעקבות ספר הילדים ילדי בית העץ (ספר מומלץ בפני עצמו), עוסקת בעניינים ודילמות של גיל ההתבגרות
 חברויות ואני מול קבוצת השווים.
יש להם גם שירים בנושאים שונים משולבים בפרקי הסידרה וטובים בזכות עצמם (על שירים כמוצא לחברתיות ורגש בפוסט נפרד)


יום חמישי, 3 באוגוסט 2017

מי מגדיר מה הסטנדרט שלי? שיעור לנוער (כיתה ו' עד י"ב) ולצוותים

השנה, במהלך חזרות למסיבת סיום ו' עלתה בי התהייה האם אנחנו מצליחות כמחנכות (ומחנכים) לטעת בילדים את ההבנה שהם צריכים לקבוע את הסטנדרט של עצמם?

בנייה של "אני פנימי" חזק של יחיד/ה ובניית "אני"= מהות של קבוצה/ כיתה הינם תהליכים שדורשים התייחסות מיוחדת שלא מתקיימת מעצם היות אדם אדם או קבוצה קבוצה. 
במקביל לעבודה נרטיבית וגופנית שאני עושה באופן קבוע עם הכיתה שלי (או עשיתי) החלטתי להשתמש בסרט המאמן קרטר, על מנת לדבר על שלושה נושאים:

1. הבחירות שאנו עושים
2. ההתייחסות שלנו לעצמנו
3. מי מגדיר את הסטנדרט שלי, ואיך אני יכולה להשפיע.

מדוע חשוב לדבר על קביעת סטנדרט? משום שקל מאוד להישאב להתנהגויות שלא משרתות אותנו ועשויות שלא להוביל אותנו לאן שאנו רוצות להגיע; בין אם הן מתרחשות בשל מוטיבציה חברתית או רגשית ובין אם הן מתוך חוסר מודעות.
בגיל ההתבגרות (ו'- י') הן עשויות לפגוע משמעותית בשיקול הדעת, בגילאים בוגרים יותר הן עלולות לגרום לנו להיות "חלק מהעדר" במקרה הטוב.

הסרט, המאמן קרטר, הינו סרט מורכב לצפייה. יש בו רובד גלוי והמון רבדים סמויים. התרבות שלו היא תרבות שכונות עוני אמריקאיות עם ממשקים חלקיים לישראל. הוא משתמש בשפה בוטה לצד עיצוב שפה שמשפיעה על תפיסת ה"אני" והקבוצה.

ניתן להשתמש בסרט לשיח על אימון, ניהול ומנהיגות, עבודת צוות, קונפליקט בין צרכי המערכת לצרכי חבריה ועוד סוגיות רבות וחשובות, הן לארגונים, הן לארגוני חינוך והן לעבודה אישית.
בכיתה, אני עבדתי דרך צפייה מודרכת- בכל פעם שעלתה שאלה הסרט הופסק- נערך דיון קצר בו ילדים הגיבו על השאלה ואני הרחבתי את נקודת המבט.

בסיום הצפייה הילדים התייחסו לשלושת השאלות שלעיל; שתי הראשונות היו כתובות על הלוח לאורך הסרט ואת השלישית העליתי לדיון בתם הסרט.

הסרט, השאלות, הדיון והרגשות שהסרט העלה יצרו את השינוי הנדרש ותרמו להירתמות ברגע של קושי לקראת מסיבת הסיום. 

אני מודה שחשבתי להשתמש בסרט בפן אחר, אך הוא מילא את הצרכים שלי ביצירת מוטיבציה ופיתוח נקודת מבט וחשיבה כיתתית ואישית.

אני ממליצה להשתמש בסרט בכיתות ו' עד י"ב (או לצרכים אירגוניים) כחלק מתהליך של שיח על "אני", "קבוצה", שיתוף פעולה, סטנדרטים, אחריות, חברות.
יצירת ההקשרים חשובה בשביל לייצר שינוי או התפתחות בתפקוד ובחשיבה.

שני קטעים להבנת רוח הסרט:

כניסת המאמן והתחלת מיצובו כמנהיג: 



יחיד וקבוצה- כניסה ושת"פ: 


אשמח לענות על כל שאלה,
אודה על שיתופים והארות.




כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ©