שואלים אותי כל הזמן איך לדבר עם ילדים ביסודי על המצב,
להלן התפיסה שלי, שעובדת מזה שנים ארוכות -
1 - החלטה ערכית שזה חשוב והבנה שזה תהליך אישי שלי, כשאת / איש חינוך, ותהליך שהכיתה תעבור.
2 - הבנה שילדות וילדים, נערות ונערים, חשופים לכמות מידע אדירה, ואין להם תמיד הבנה / תשובות / מרחב שיח בנושא.
בנוסף, להתייחס לחינוך במרחבי מציאות כקריטי לחינוך לאזרחות פעילה.
3 יצירת תרבות ציוותית (ניתן להתחיל משכבה / ממספר מורים מחויבים לדבר) של דיונים מורכבים / עיסוק בנושאים
קונפליקטואלים.
4 - חשיבה ברורה על התאמות לכיתה -
* אילו חומרים מתאימים
* אילו סוגיות רלוונטיות
* מה הידע שלהם - ומה צריך להשלים.
* למי יהיה קשה
* עדכון הורים.
- אין שתי כיתות ג' זהות, כמו שאין שתי כיתות י"ב זהות.
5 - שיעור מונחה תלמידים -
שיעורים בנושאים מורכבים או רגישים הופכים להיות פשוטים יותר כאשר אנחנו נותנות לילדים את הבמה.
ואז אנחנו מתייחסות למה שהם אמרו / שאלו, ואם צריך משלימות לרמת הכיתה / גיל.
דוגמה שקרתה באמת:
שיעור חינוך מיני מס. 2, שהעברתי כמנהלת, שכבת ו', בנים (היועצת והמחנכת עבדו עם הבנות)
שאלתי מה זה לדעת חינוך מיני / מין
הלוח חולק לשני חלקים - "מה אני יודע" "מה אני רוצה לשאול"
עצם ההנכחה של הידע, השאלות, והמחשבות יצר כר מדהים לדיון, והיו שני מושגים שנשארו מחוץ לדיון עם הצבת גבול - הסבר סופר כללי והבהרה שיש דברים שאינם רלוונטי בשלב הזה (אם פתח לעסוק בזה אם זה יעלה שוב).
6 - שימוש בחומרים קיימים שיש להם רלוונטיות לערך / דילמה / מצב,
אך לא עוסקים בו ישירות.
ספרים, שירה, סדרות - הן נכס לפתיחת נושאים רגישים וחברתיים - הכל קיים בהן (לדוגמה -שימוש בסדרות לפיתוח חברתיות)
דוגמאות:
אוזו ומוזו מכפר קקרוזו - ג' - ד' ניתן ללמדו כמו שהוא + דיון חברתי
ה' - ו' - כנ"ל + לשאול -מכירים סיטואציה שכזו?
חט"ב - תיכון- עיסוק בדבר עצמו שלשמו נכתב הספא.
הספר הילדים צוחקים - של הסופר הסורי -זכריא תאמר, להקריא את הספר
לשוחח על מלחמות (מומלץ לפני יום הזכרון)
לדבר על - עדיפה דרך השלום ממלחמה
לספר שהסופר סורי - לדבר על המיקום של סוריה, להראות במפה, לאול אם שמעו על סוריה ומשם - להרחיב בהתאם לגיל - מדינה שאין איתה שלום, מה זה אומר; עם מי כן עשינו שלום...
שיעור על -מה זה למות - חשבתם על זה פעם?
כמה ימי זכרון יש, כמה סבאים נפטרים, כמה דברים ילדים עוברים, כמה דברים נשמעים בחדשות / בשיחות של הורים?
ומתי דיברנו על זה עם הילדים?
ילדים.ות ממציאים מידע שמשלים חוסר ידע / חוסר שיח - אז שווה לדבר על זה.
מערך מובנה שעבר בעשרות כיתות - תוכלו למצוא כאן
יש עוד המון דוגמאות, אשתדל לעלות אותן כפוסט בקרוב,
בשבוע הבא יתקיים זום על חינוך אקטיביסטי - פרטים בבלוג - ניתן להירשם אליו.