רותם: אמא, אני יכול לראות איתך את הסרט שלקחת לכיתה שלך?
אני: לא, תגדל קצת ונראה אותו יחד ♥️♥️ (עמוק בלב מתאפקת ממש והרשימה מתארכת)
ימי שישי בכיתה שלי מורכבים משיעור ערבית, שיעור תנועה, שיעור חברה וסרט.
למה סרט? אני מאמינה שסרט מאפשר הזדהות, התעצבנות, חשיבה, התאהבות בדמות, תהיות ועוד.
השנה שברתי שיא בכיתה, והשתמשתי בכל הסרטים ללמידה נוספת ללמידה החברתית (שפה, היסטוריה, כתיבה רפלקטיבית ועוד).
בחירת הסרטים
זו שאלה מורכבת איך להתאים סרטים לכיתה. שיקול ראשון הוא איזה בית ספר, האם מדובר בבית ספר בו יש בחירה רחבה למחנכת, מה התרבות הבית ספרית והקהילתית, מה מקובל.
ברמת הכיתה – האם הכיתה בוגרת, האם היא תוכל להתמודד ולסנן (לעיתים קללות, בדיחות ועוד)? האם היא כיתה שמסוגלת להכיל מורכבות? האם זו כיתה שהתיווך אפשרי בה? האם ניתן לפתח דיונים? מה הרקע הקודם שיש להם? האם יש ילדים ספציפיים שזקוקים להכנה / תיווך אחר?
בכל מקרה יש לבנות "גרף" בו כל סרט מכין אותנו מעט לסרט הבא, הן מבחינת המורכבות והן מבחינת השיח.
בחירת המשימות והשאלות-
הדבר החשוב ביותר הוא עיסוק בנרטיב – הנרטיב של הסרט הספציפי והנרטיב הכללי שמחבר בין כל מה שמתרחש בכיתה / בחינוך/ בבית / ביחסים.
לכל סרט (וגם לשירים שאני עובדת עליהם- poems & songs) אני בוחרת שאלה מרכזית חברתית + שאלות פדגוגיות לימודיות.
לדוגמה, בסרט וויל האנטינג בחרתי ארבע שאלות נרטיביות:
.1האם דרוש אומץ בכדי לבחור? מהן הבחירות שלי?
.2למה יש לי אומץ?
.3מה זו חברות? שאלה קריטית לפני בחירת חברים לחטיבה, שאלה שעסקנו בה באינספור מעגלי שיח, שיחות אישיות, סרטים ושירים, ובחיים עצמם, יום יום.
.4מה האפשרויות שיש לי?
צפייה מודרכת – איך ולמה
כלל הסרטים בכיתה, שאינם סרטי כיף בלבד (יש שניים כאלה בשבועיים האחרונים של השנה) הם סרטים בצפייה מודרכת, אך אופי ההדרכה משתנה בהתאם לסרט ולצרכים.
יש סרטים בהם אני עוצרת רק פעמיים מתוכננות ובכל פעם שיש שאלה מהכיתה.
יש סרטים בהם אני עוצרת בכל פעם שיש מוזג מורכב (בסיפור מהחיים, בנאום המלך – יש המון מושגים קריטיים)
יש סרטים בהם אני עוצרת לפני סצנה מורכבת או כהכנה לשאלה ששאלתי.
דיון מונחה תלמידות/ים
בסיום כל סרט אנו מתחילות/ים בדיון בו ילדות/י הכיתה מספרים ממה נהנו, מה היה מעניין, מה היה מוזר או מפחיד או עצוב.
ומשם יוצאות לזמן עבודה ומענה על השאלות.
משימה נלוות
לחלק מהסרטים, בשליש האחרון של השנה אני מחברת משימה של ביטוי וויזואלי – העברת מסר על הסרט (כל מסר שהם רוצים) על ידי כרזה.
הסרטים בהם צפינו השנה:
- מקפרלנד - התמדה, תמונת עתיד, חברות, בחירות, אחריות
- המאמן קרטר - שעמום הרסני, חברות, התמדה, אמונה, אחריות
- אני סאם (I'm Sam) הכלה, שונות, חברות, אמונה, אהבה. אחד הסרטים האהובים עליי ביותר
- רובין הוד (הישן, 1991) - חברות, קבלת החלטות, חברתיות, תקופת ימי הביניים
- ג'ולי וג'וליה - התמדה!!!! הגעה להישג אישי ואז חיצוני, קשיים בדרך, אמונה עצמית
- סיפור מהחיים - יום השואה, סרט צרפתי - חברות, אמונה, הישגים, שיוויון
- מן (X Man) הראשון - שונות, קומיקס וסרטים ככלי ביקורתי