יום רביעי, 19 ביוני 2019

הוראת מקרא- המלצות לשימוש, מיסודי עד תיכון - 15 הפניות למקורות מידע ועניין

מקרא הוא תחום שמרתק אותי.
אני מלמדת בגישה הקשרית מקרא- הסטוריה וגיאוגרפיה - על זה יהיה בקיץ פוסט נפרד.
פוסט זה כולו המלצות לשימושכן/ם; לחיצה על שם המקור תוביל אליו


פוסט בנושא שירים ופרקי תנ"ך, לדוגמה - גוליית, שאול ודוד ועוד טובים ואחרים, של 929

929 - המופלאים

ערוץ היו - טיוב של 929














תיהנו, וכמובן, שתפו אותנו אם יש עוד אתרים מומלצים שיהפכו את המקרא לחוויה
ואני אעלה לכן בקרוב פוסט שלם על סדנת בישול מהמקרא שאני עושה עם התלמידות/ים שלי.

שרון.

יום ראשון, 16 ביוני 2019

שימוש בסרטים בכיתה - רשימה לכיתה ו' והסברים לאיך לעשות את זה

רותם: אמא, אני יכול לראות איתך את הסרט שלקחת לכיתה שלך?
אני: לא, תגדל קצת ונראה אותו יחד ♥️♥️ (עמוק בלב מתאפקת ממש והרשימה מתארכת)


ימי שישי בכיתה שלי מורכבים משיעור ערבית, שיעור תנועה, שיעור חברה וסרט.
למה סרט? אני מאמינה שסרט מאפשר הזדהות, התעצבנות, חשיבה, התאהבות בדמות, תהיות ועוד.
השנה שברתי שיא בכיתה, והשתמשתי בכל הסרטים ללמידה נוספת ללמידה החברתית (שפה, היסטוריה, כתיבה רפלקטיבית ועוד).


בחירת הסרטים
זו שאלה מורכבת איך להתאים סרטים לכיתה. שיקול ראשון הוא איזה בית ספר, האם מדובר בבית ספר בו יש בחירה רחבה למחנכת, מה התרבות הבית ספרית והקהילתית, מה מקובל.

ברמת הכיתה – האם הכיתה בוגרת, האם היא תוכל להתמודד ולסנן (לעיתים קללות, בדיחות ועוד)? האם היא כיתה שמסוגלת להכיל מורכבות? האם זו כיתה שהתיווך אפשרי בה? האם ניתן לפתח דיונים? מה הרקע הקודם שיש להם? האם יש ילדים ספציפיים שזקוקים להכנה / תיווך אחר? 
בכל מקרה יש לבנות "גרף" בו כל סרט מכין אותנו מעט לסרט הבא, הן מבחינת המורכבות והן מבחינת השיח.


בחירת המשימות והשאלות-
הדבר החשוב ביותר הוא עיסוק בנרטיב – הנרטיב של הסרט הספציפי והנרטיב הכללי שמחבר בין כל מה שמתרחש בכיתה / בחינוך/ בבית / ביחסים.
לכל סרט (וגם לשירים שאני עובדת עליהם- poems & songs) אני בוחרת שאלה מרכזית חברתית + שאלות פדגוגיות לימודיות.
לדוגמה, בסרט וויל האנטינג בחרתי ארבע שאלות נרטיביות:
.1 האם דרוש אומץ בכדי לבחור? מהן הבחירות שלי?
.2 למה יש לי אומץ?
.3 מה זו חברות? שאלה קריטית לפני בחירת חברים לחטיבה, שאלה שעסקנו בה באינספור מעגלי שיח, שיחות אישיות, סרטים ושירים, ובחיים עצמם, יום יום.
.4 מה האפשרויות שיש לי?


צפייה מודרכת – איך ולמה
כלל הסרטים בכיתה, שאינם סרטי כיף בלבד (יש שניים כאלה בשבועיים האחרונים של השנה) הם סרטים בצפייה מודרכת, אך אופי ההדרכה משתנה בהתאם לסרט ולצרכים.
יש סרטים בהם אני עוצרת רק פעמיים מתוכננות ובכל פעם שיש שאלה מהכיתה.
יש סרטים בהם אני עוצרת בכל פעם שיש מוזג מורכב (בסיפור מהחיים, בנאום המלך – יש המון מושגים קריטיים)
יש סרטים בהם אני עוצרת לפני סצנה מורכבת או כהכנה לשאלה ששאלתי.

דיון מונחה תלמידות/ים
בסיום כל סרט אנו מתחילות/ים בדיון בו ילדות/י הכיתה מספרים ממה נהנו, מה היה מעניין, מה היה מוזר או מפחיד או עצוב.
ומשם יוצאות לזמן עבודה ומענה על השאלות.

משימה נלוות
לחלק מהסרטים, בשליש האחרון של השנה אני מחברת משימה של ביטוי וויזואלי – העברת מסר על הסרט (כל מסר שהם רוצים) על ידי כרזה.

הסרטים בהם צפינו השנה:
- מקפרלנד - התמדה, תמונת עתיד, חברות, בחירות, אחריות
- המאמן קרטר - שעמום הרסני, חברות, התמדה, אמונה, אחריות
- אני סאם (I'm Sam) הכלה, שונות, חברות, אמונה, אהבה. אחד הסרטים האהובים עליי ביותר
- רובין הוד (הישן, 1991) - חברות, קבלת החלטות, חברתיות, תקופת ימי הביניים
- ג'ולי וג'וליה - התמדה!!!! הגעה להישג אישי ואז חיצוני, קשיים בדרך, אמונה עצמית
- סיפור מהחיים - יום השואה, סרט צרפתי - חברות, אמונה, הישגים, שיוויון
- מן (X Man) הראשון - שונות, קומיקס וסרטים ככלי ביקורתי 
- סטפ אפ - הראשון - שעמום והרס עצמי, הצבת מטרות, הגשמה, חברות, שאיפה
- הזדמנות שנייה - אמונה, משפחה, אהבה
- התנגשות הטיטאנים - אמונה באלים(קישור לתנ"ך והסטוריה), אפיוני דמות (שפה), מיתולוגיה (פרוייקט גמר בהסטוריה)
- נאום המלך - מלחמת העולם השניה, התמודדות עם קשיים
- קראטה קיד (הישן) - אמונה והתמדה
- אני והחברה - חברות
- אווטאר - שמירת טבע מול ניצול משאבים, קדמה מול מסורת, תרבויות, אפיוני דמות
- הטירה הנעה -סרט בקעבות ספר שכל הכיתה קראה בפסח
- וויל האנטינג (סוף שנה) - חברות, קבלת החלטות, בחירה, קשר אישי.
- אבק כוכבים - פנטזיה - כתיבה רפלקטיבית
- הסיפור שאינו נגמר - אני מול המראה



סרטים שוויתרתי עליהם השנה - 
פאטץ' אדמס המופלא
הנסיכה הקסומה






כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי רמון ©