נושאים
- חינוך (66)
- יצירתיות (9)
- משחק (8)
- ניתוח התנהגות (8)
- למידה התנסותית (6)
- התפתחות (4)
- ילדים (4)
- גמישות (3)
- מוטיבציה (1)
- פעילות גופנית (1)
יום שבת, 28 בנובמבר 2020
למידה מבוססת מציאות - שירה בכיתה - שיחה עם ציפי גוריון
יום שישי, 30 באוקטובר 2020
שיעור חינוך - ערכים vs קליפים - הילכו שניים יחדיו?
פעם בכמה זמן יוצא קליפ של זמרת כלשהי (לעיתים נדירות של זמר) שמעורר בכולנו את תחושת הדודה הפולניה, אל המוסר הפנימית שלנו מזדעקת, אלפי פוסטים של "מי יגן על בנותינו ובנינו" משתחררים למרחבי הרשתות החברתיות, ואז, שקט; עד לקליפ הבא
מכיוון שהיכולת שלנו לשלוט בתעשיית המוסיקה / פרסום / בידור מועטה ביותר, אני מאמינה שיש לנו אחריות כנשות ואנשי חינוך (וכהורים, כל הכתוב כאן רלוונטי גם לשיחה 1:1 עם הילדות-ים שלנו) לגרום לילדים שלנו לחשוב – איך אני מרגישה מול זה? האם זה מתאים לי? האם אני כנערה חזקה / ביקורתית / פמיניסטית מוכנה לקחת חלק בניצול פרסומי, למה הקליפ הזה נראה ככה? האם לשיר אמורות להיות מילים / מסר / סיםור מאחוריו, ועוד.
השיעור שאני מציעה הוא שיעור מונחה ילדות-ים / נערות-ים, ולאן שהם יקחו אותו, לשם הוא יגיע.
שאלה ראשונה שתוצג תהיה – האם יש קליפים שמרגיש לכם כשאתן-ם צופות בהם, שהן לא באמת מיועדים לכם? קליפים שמעוררים בכן-ם אי נוחות? קליפים שאין להם קשר לשיר או אליכם כנוער / ילדים-ות?
הילדים-ות ישתפו בשמות של קליפים / יוצרות-ים שקליפים שלהם עולים בראשם.
נכין שמש אסוציאציות ונכתוב בה את כל המושגים / רגשות / מחשבות סביב – לא מתאים / לא נעים / כן מתאים / כן נעים / אין דבר כזה / יש דבר כזה.
נשאל, האם בזמן האחרון יצא קליפ כלשהו שעניין אתכן מאוד או להיפך, עיצבן אתכם-ן? סביר להניח (ברוב בתיה"ס) שהקליפ של עדי ביטי יעלה, בין אם משום שהילדים עצמם חושבים עליו ובין אם בשל הסערה החולפת שהוא יצר.
דיון קצר, בו נגלה כמה ילדים-ות מהכיתה צפו בקליפ, מעל כיתה ו' אם למעלה מחצי כיתה צפו בקליפ ניתן להקרין אותו ולבקש מהם –
להעלות את כל המחמאות, הביקורת, השאלות שעולות בהם אחרי צפייה.
נבקש מהן-ם להכין טבלה במחברת – ערכים אישיים שלנו – מול מה שהקליפ הזה משקף.
מהנקודה הזו – כל כיתה, בהתאם לגיל, לרמת השיח, ולשאלות שעולות – תמשיכו את הדיון, אולי לכיוון יותר רגשי, אולי ליותר ביקורתי, אולי השוואתי, אולי אל מול קליפים אהובים / מעצבנים / לא ריאליים והסיבה לכך.
בכל מקרה, אסור לנו לוותר על פיתוח מבט ביקורתי ומציאותי של הילדות-ים, על ידי שיחות פתוחות וכנות, בהן הם ישמעו גם את נקודת המבט שלנו באופן לא שיפוטי; ירגישו נוח לשתף, ויצליחו להבין את הקשר בין תרבות ההמונים למציאות החיים האמיתית והיומיומית של כל אחת ואחד מאיתנו.
ולשם השוואה - פוסט על "נמסטה" של סטטיק ובן אל - שמראה שליוצרים יש בחירה על ההיבטי החזותי,
על "סטיית תקן" של ססטיק ובן אל עם קליפ שונה לחלוטין מהנורמה שלהם (מעט בדומה ל - טודו בום) ובככל על היכולת של זמרים-ות להציע לנו טקסטים ביקורתיים
יום ראשון, 16 באוגוסט 2020
פודקאסטים - לשימוש ללמידה (כיתה / בית / אחר) ולהעשרה לנשות - אנשי חינוך ולמידה
כבר כתבתי בעבר על שימוש בפודקאסטים, אבל הפעם אני כותבת עליהם בהקשר ברור ללמידה עכשווית, למידה שנותנת מענה ללמידה היברידית, מרחוק ומקרוב.
פודקאסט הוא
כלי נהדר, בפני עצמו – משום שהוא חושף את המאזינות-ים למידע חדש בנושאים שונים, מאפשר
למידה דרך הקשבה (זהו טקסט שמיעתי) ונותן מענה למגוון נושאים רחב. ניתן לחבר את
השימוש בפודקאסט ליחידת תוכן, וכך לאפשר למידה מיטבית עבור ילדים בעלי סגנונות
למידה שונים;
דוגמה:
פרק פודקאסט על
רחל המשוררת של הסטוריה לילדים של יובל מליחי
מיומנויות הקשבה ואיסוף מידע
איתור מילים לא מוכרות
בניית ציר זמן (לילדים מתורגלים)
ועוד
https://www.kan.org.il/podcast/program.aspx/?progId=2030
פרק של שרגא ביש גדא על רחל המשוררת
אפיון דמות
איסוף מידע חדש
שאילת שאלות על הפרק
ועוד
לאחר מכן
חקר אישי על רחל המשוררת (או כל דמות אחרת)
איתור שיר מעניין / אהוב / מעצבן
ראיון של הורים על רחל המשוררת / דמות
השוואה בין
מקורות מידע
קריאת טקסט על רחל / שיר / סיפור קצר אחר
הכנת פודקאסט של הילדים/ות
ועוד.
לאחר מכן
לאחר יחידת תוכן
מונחת מחנכ-ת, ניתן לתת לילדים לבחור פרק שמעניין אותם, ולבנות יחידת תוכן עבור
עצמם /עבור חברים-ות לכיתה; כך הילדים מתאמנים ביצירת תוכן, בהעברת חומר ותוך
כדי לומדים -מיומנויות + ידע (ניתן לקרוא על כך בהרחבה פה).
פודקאסטים
לילדים:
11 פודקאסטים
מומלצים של יונית צוק
שימוש נוסף
בפודקאסטים הוא לשם פיתוח מקצועי שלנו כנשות חינוך, להלן כמה שאני מכירה ואוהבת, חלקם מתאימים גם לנוער:
ועוד המלצות
פודקאסטים, מהארץ והעולם, מומלצים לנשות חינוך, הגיע זמן חינוך