כתיבה, דיונים שלמים על נחיצותה בימים של מחשבים, ניידים והקלטות קוליות; אבל אם אן-ם כמוני, כתיבה היא חשובה מארבע סיבות
1. היא הולכת יד ביד עם רכישת הקריאה - תהליכים משלימים מראשית הלמידה.
2. היא מפתחת חלקים במוח שמחשב / הקלדה לא מפתחים.
3. היא מהנה כששולטים בה, ואין כמו שרבוט עצמי מתי שמתחשק.
4. יותר כיף להכין - מפות חשיבה, צירי זמן, הערות במאמרים ועוד - בכתב.
להלן שש פרקטיקות קלות ליישום עם ילדות-ים, וכמובן, ילדים עם קשיםי גרפו - מוטוריים / סיבה אחרת יכולים לכתוב להקליד.
פיתוח כתיבה – כיתות א' עד ג'
1. כתיבה
חופשית (א' ב')
מתן כתיבה חופשית בעקבות -חוויה, סרטון, משפט, רעיון.
הסבר לילדים – כיתבו כמה שאתם רוצים, אל תדאגו משגיאות כתיב; זיכרו את מה שלמדנו –
כל מילה נכתבת לבד, מילה עם קמץ / פתח חייבת חברה שתמנע מהניקוד לברוח (בד"כ ה'), ועוד.
דוגמאות להתחלות: משפטי למה....(אפשר בעקבות השיר מי ידע מדוע ולמה) משפטי איך..... משפטי "אם הייתי.... " (אם הייתי טייס-ת), ועוד.
לאחר מכן – קיראו מה שכתבתכם-ן, הצלחתם?
לייצר רפלקציה על הכתיבה – ברור לי מה כתבתי? ברור לי למה התכוונת?
הסתכלות של הילדים על הכתיבה -האם כל מילה בנפרד?
2. כתיבה
חופשית ג' ומעלה – שתי אסטרטגיות נחמדות –
א.
מתן משפט,
לדוגמה:
אם אהיה מדענית אני...
הילדים
רושמים לעצמם אסוציאציות
נותנות
להם מבנה אפשרי
כתיבה
ב.
מתן משפט,
לדוגמה:
אם אהיה מעצב-ת אופנה אני...
הילד-ה
כותב-ת אסוציאציות
מקליט-ה
את עצמה מספרת - אם אהיה......
כתיבה
בתוך תבנית / באופן חופשי
3. כתיבה
כמענה לשאלה
כתיבת משפט, לדוגמה משפט בקמץ פתח
הנחש הלבן זחל על הגג.
שאילת שאלה בעל פה, שיש לה תשובה של מילה אחת
מי זחל?
באיזה צבע הנחש?
איה הנחש זחל?
מה הנחש עשה?.
מענה דיפרנציאלי:
ילדים מתקשים – מסמנים את התשובה בעיגול.
ילדים מתקשים שיכולים לכתוב – מסמנים במשפט את התשובה ואז מעתיקים את המילה.
ילדים חזקים יותר – כותבים ישירות את התשובה.
ניתן להכין את המשפט מודפס, ואת התשובות כמילים בודדות, ולתת לילדים לאתר את המילה
מבין המילים.
4. תיאור
תמונה
סידור תמונות
לפי סדר,
תיאור תמונה בעל פה (ולאחר מכן הרחבת תיאור),
תיאור תמונה וכתיבת מילים בודדות,
השערת השערות על ההמשך – מה יקרה לאחר מכן,
הכנת משפטי תיאור מודפסים שילדים-ות יכולים להתאים לתמונה הנכונה (הילדים
המתקשים)
ולבסוף – רמה מתקדמת כתיבת פסקה מלאה שמשלבת בין המשפטים (ב' ג').
לינק לקובץ נהדר על עבודה עם מדרש תמונה - שלב חשוב מאוד בפיתוח שיח דבור,תיאור עשיר, מעבר לכתיבה ועוד.
5. כתיבה
פונטית משמיעה
- הקשבה לשיר /
סיפור ובקשה מהילדים לכתוב מילה (לא חובה עם ניקוד, אם עדיין לא נלמד).
- כתיבה של מילים עם ניקוד שנלמדו – ללא העתקה ובדיקה עצמית.
- התאמה דיפרנציאלית, לילדים שנמצאים עדיין בשלב טרום כתיבה / שליטה מלאה באותיות
- אמירת מילה והילדים מאתרים את המילה
יש עוד, בפעם הבאה (: