יום רביעי, 11 בספטמבר 2019

שטף קריאה - אסטרטגיות לשטף קריאה והפחתת חרדה מקריאה

שטף קריאה הוא מצב קריאה של ילד/ה שקוראים מדויק ובקצב של זרימה, בלי "להיתקע" יותר מדי, בלי לנחש, עם ריתמיקה של תנועה; שטף = דיוק + מהירות הגיונית לגיל.

אספתי ממקצועניות להוראה מתקנת כמה טכניקות לשיפור שטף, החל מתחילת הקריאה ועד שליטה בקריאה, תוך הבנה ואף הנאה, טכניקות שמתאימות לכל כיתה ולכל ילד-ה. זיכרו שיש לעבוד על שטף והבנה במקביל.

על מנת לעבוד על שטף יש לוודאשליטה באותיות, שליטה בניקוד ושליטה בחיבור בין שני האלמנטים – אות וניקוד.
כדאי במקביל לרכישת הקריאה להגדיל מילים שנלמדות כתבנית, לדוגמה:
לא, כן, של, את, אמא, אבא ועוד.

סרטון - שטף על ידי הפחתת לחץ - שרון מיכאלי רמון

שימוש במרקרים כאסטרטגיה בה מסמנים מילים מוכרות, מילות חיבור, מילים מורכבות, ועוד,
על מנת להראות ללומד-ת את כמות המילים המוכרות / ידועות לה, וכך מחד להתכונן לקריאה ולהפחית לחץ.
חוסן לימודי הוא קריטי להצלחה במשימות שדורשות מאמץ קוגניטיבי והתמדה.




שימוש במשפטים מדורגים לפיתוח שטף קריאה / רונית אורי פירסטטר

מהו משפט מדורג?
משפט מדורג הוא משפט שנבנה בהדרגה: בשורה הראשונה כתובה מילה אחת מתוכו, בשורה השנייה כתובות שתי מילים וכן הלאה, עד שהמשפט כתוב במלואו. משפטים מדורגים ניתן לכתוב בשתי דרכים: 
משפטים בצורה פירמידה: 
לדוגמה: 

יער
יער האמזונס
יער האמזונס הוא
יער האמזונס הוא היער
יער האמזונס הוא היער הגדול
יער האמזונס הוא היער הגדול ביותר
יער האמזונס הוא היער הגדול ביותר בעולם

משפטים שכתובים בצורה של משולש ישר זווית: 
לדוגמה

האם
האם ידעתם
האם ידעתם שיש
האם ידעתם שיש גשם
האם ידעתם שיש גשם של
האם ידעתם שיש גשם של חיות?
(מתוך החוברת "קוראים לעניין" לפיתוח שטף קריאה)

הדרך השנייה עדיפה לדעתי, משום שמבחינה ויזואלית היא ברורה יותר לתלמיד, כאשר נוצרים טורים של מילים זהות, אחת מתחת לשנייה. 

כיצד משפטים מדורגים מסייעים בפיתוח שטף קריאה:    

הקריאה החוזרת של המילים במשפט מקדמת את הזיהוי המהיר שלהן. ככל שהתלמיד נחשף יותר פעמים לתבניות המילים, הוא מצליח לקרוא אותן יותר בשטף.  התלמיד חווה תחושת הצלחה ומסוגלות שמגבירות את המוטיבציה שלו לקריאה. 
אפשר לתרגל קריאת משפטים מדורגים כשלעצמם או כהטרמה לטקסט שלם ממנו הם לקוחים. 

כאשר התלמיד מגיע לשלב שבו עליו לקרוא את הטקסט הוא חש ביטחון רב יותר בעצמו וביכולתו לקרוא, ושטף הקריאה משתפר. 

טליה שחם - דרכים שונות

שטף קריאה חשוב מאוד להבנת הטקסט. קריאה יכולה להיות מדויקת אבל כשהיא איטית מאוד הבנת הטקסט תיפגע.
אני פועלת בכמה דרכים להשגת העלאת הקצב ואפרט אותן -

א. שימוש בלוחות תרגול לאימון בקריאה אוטומטית של ברכה וינוגרד "רק שינוי אחד". בלוחות אלו אני נותנת פעם אחת לתלמיד לקרוא את הצירופים במקום בו האצבע שלי מורה, אבל גם עושה את ההיפך. התלמיד מורה לי עם האצבע איפה לקרוא, ואם אני טועה הוא מחזיר אותי להתחלה.  שימוש זה בלוחות מחייב חשיבה ביקורתית של התלמיד כדי לבדוק אם ואיפה טעיתי, וכן הופך להיות מודלינג בקריאה בשבילו.

ב. בקריאת טקסט אני מבקשת מהתלמיד למרקר שלוש מילים שחוזרות על עצמן בטקסט (אני אומרת לו אילו מילים). כל מילה בצבע אחר. פעולה זו מחייבת קריאה מרפרפת של הטקסט כדי למצוא את המילים, כך שהראיה הראשונה של הטקסט בעצם לא תהיה הראשונה שבה התלמיד נחשף לה. וכמובן כשיגיע למילה הממורקרת כבר יקרא אותה בשטף מבלי להתעכב על הפיענוח.

ג. יש לי רשימה של מילים שכיחות בשפה ואני מכינה מהן כרטיסיות לצורך קריאה גלובלית. בכל שיעור אני נותנת לתלמיד 10 מילים חדשות אותן הוא קורא בשיעור. את הכרטיסיות הוא לוקח הביתה ושם בקופסת המילים שלו. בכל יום הוא מוציא אקראית מהקופסא 10 מילים ועל ההורה להבריק לו אותן. אחרי מספר פעמים שיתקל במילה מסויימת, יקרא אותה כבר גלובלית. המילים יכולות להיות: מספרים, צבעים, שמות גוף, שמות תואר, פעלים שכיחים ועוד.

ד. הכנתי כרטיסיות של הברות פתוחות עם שילובים של התנועות והעיצורים השונים. (רעיון שקיבלתי ממורה שהגיבה לי בפייסבוק ולצערי לא זוכרת כרגע מי זאת אז אני לא יכולה לתת את הקרדיט). פעם בכמה שיעורים אני מבריקה לתלמיד את הכרטיסיות במשך שלוש דקות בדיוק. מה שקרא שגוי שמה בצד. בסיום שלוש הדקות אני בודקת כמה קרא בסה"כ, כמה שגוי וכמה תקין ובודקת מה סוג השגיאות.
בפעולה זאת גם יש חזרה על הקריאה והתלמיד, שמודע לזה שהפעולה נעשית עם סטופר, מנסה לקרוא כמה שיותר מהר וכמה שיותר מדויק. ובכל פעם אני גם מראה לו את התוצאות ואת ההתקדמות שלו מהפעם הקודמת.

ה. משחק שיצרתי לעבודה על סריקה מהירה, מציאת הבדלים, ושליפה  מהירה עוזר, לדעתי, אף הוא , אם כי בצורה עקיפה, להעלאת קצב הקריאה.

ו. עבודה על תבניות מורפולוגיות מתוך "אוצר המשקלים" של גד דואר ומתוך האתר של לביא ארטמן "לקרוא מן השורש".


רוני טמיר בלומוביץ - דיוק ושטף
בשלב הראשון, יש לוודא שהתנועות שנלמדו יושבות היטב. בהמשך, אפשר להשתמש בכמה משחקים ופעילויות לפני הקריאה הממשית, כדי להגביר את הבטחון של הילדים בקריאה ולקדם שטף. דוגמאות:

1) בוחרת טקסט קצר ומתוכו, מספר מילים.  כותבת את הצלילים של כל מילה בנפרד והילד צריך לחבר למילה הנכונה - מ כ ת ב (הצלילים מנוקדים).  מקפידים על קריאה מדויקת.
2) משחק זיכרון עם המילים האלו ונוספות מהטקסט (מצלמת פעמיים וגוזרת). בשלב הזה, חשוב לוודא קריאה מדויקת וכן, גלובלית של המילים. מכיוון שהופכים כמה פעמים כל מילה במסגרת המשחק, זה קורה בד"כ בכל מקרה.
3) מסדרים את המילים למשפט ואם חסרה מילה, מנסים להעלות מילים אפשריות להשלמה או שמראש גוזרים מילים שמרכיבות משפט, תלוי ברמת הילד. בהמשך משתמשים במילים להברקה ומעבירים ל ״קופסת המילים החדשות״. 
4) את אומרת מילה מהטקסט שעבדתם עליה קודם, הילד צריך לזהות אותה בטקסט, על ידי קריאה מרפרפת. כך לכמה מילים. אפשר להשתמש בסטופר למדידת זמן מציאת המילים. רוב הילדים מאוד אוהבים את זה. לחלופין, מצביעה על מילה בטקסט (מילה שהוא כבר מכיר) והוא צריך לקרוא בשטף.
5) מצלמת פעמיים את הטקסט וגוזרת משפטים. משחקים במשחק זיכרון עם המשפטים, תוך הקפדה על דיוק ושאיפה לשטף.
6) סידור המשפטים לפי הרצף הנכון. מכיוון שהמשפטים כפולים ממשחק הזכרון, אפשר שכל אחד יסדר (או בזוגות) ואח"כ משווים. 

לאחר פעילויות אלו או חלק מהן, קריאת הטקסט כבר קלה ונעימה יותר והבטחון של הקורא-ת עולה. 
כמובן שבכל שיעור אפשר להשתמש בחלק מהשלבים כדי לגוון ולהמשיך לעבוד כך בטקסטים נוספים.


משחקים פונולוגיים ומשחקי שליפה, נעמה כה

הברקת מילים קשות לקריאה מדויקת 

סימון הצלילים ( 2 לכל היותר) הקשים לתלמיד 

פירוק המילה לצלילים 
הסתרת יתר הצלילים והתמקדות בצליל בודד
מדידת זמן ותחרות
 קריאה( מטרה לנצח את הזמן של עצמי )
והכנסתם לקופסת מילים בסיום

משחק צליל פותח צליל סוגר מי שולף יותר מהר הדורשת מהילד לקרוא במדויק ובמהירות


משחק סקירה מהירה  - עובד על מיומנויות שליפה ומהירות סריקה של אובייקטים ספציפיים, כולל אותיות ומילים (שרון רמון)

שימוש באתרים וכלים טכנולוגיים להקניית קריאה כתיבה ושטף קריאה (רק ללחוץ על הלינק)

תיהנו, נשמח לענות על כל שאלה, טליה, רונית, נעמה, רוני ושרון


כל הזכויות שמורות לכותבות, כל השימושים לטובת הכלל (:


11 תגובות:

  1. ממליצה גם לשלב את המילים בהם בוחרים לתרגל מכל הטכניקות הסופר מצויינות ומקצועיות שפורטו פה, שימוש בתוכנות מחשב או אפליקציות ייעודיות המאפשרות תירגול זמין, מהיר, אינטראקטיבי ומתגמל. כמורה להוראה מתקנת באנגלית, אוכל לאמר משימוש והיכרות קרובה שכאלו יש לרוב. אחת שאני רכשתי ואוהבת, ומשתמשת בה, שהינה פיתוח ישראלי ולא מחוץ לארץ הינה "תולעת ספרים" באנגלית מבית שובל תוכנה- Bookworm , שאני יודעת שקיימת גם בעברית.

    השבמחק
  2. תודה רבה! כתבה טובה מאוד!

    השבמחק
  3. כתבה מעולה
    לבת שלי בת 10 יש פחד מטקסטים ומשפטי פירמידה מאוד עוזרים
    האם את מכירה מורה פרטית לשפה מאיזור הרצליה/רמת השרון?

    השבמחק
    תשובות
    1. שמחה לשמוע,
      לצערי לא מכירה מישהי מאזור הרצליה, אבל אשאל בשמחה ואעדכן אם תהיה המלצה
      שנה טובה

      מחק
  4. פוסט מעולה.
    תודה לכולן

    השבמחק
  5. שלום,
    אשמח לקבל את רשימת המילים השכיחות בשפה לקריאה גלובלית- צבעים, פעלים שכיחים, שמות גוף.. האם תוכלי לכתוב לי את המילים בכל קטגוריה?

    השבמחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק