יום שבת, 24 בדצמבר 2022

אחריות תאגידית וחינוך - איך נכניס את התחום ללמידה?

 



 

במסגרת הפודקאסט שלי אני מדברת על "חינוך שאינו חינוך (עדיין)" כאשר המטרה העיקרית היא לתת למחנכות ומחנכים חומר למחשבה פרקטי לטובת הכנסת תחומים שחשוב, לתפיסתי, להכניס ללמידה בבתי הספר. אפשר לבחור כל תחום אחר ולהתבסס על העקרונות שאני מציגה על מנת לשלבו בלמידה.

מדוע חשוב להכניס נושאים מגוונים ללמידה?

 

התחום של אחריות תאגידית מכיל בתוכו את כלל השרשרת, בכל תחומי החיים שלנו, שמתחילה משתילה / שימוש במשאב - ועוברת דרך ייצור / פיתו - העסקה - שיוון  - מכירה - צרכנות - כלכלה - פרסום - השפעה על.... - ועוד.

התחום של אחריות תאגידית הולך יד ביד עם יעדי פיתוח, הסכמי קיימות, צריכה, אקולוגיה ועוד,
ולתפיסתי הוא קריטי לעיסוק - בין אם :

ממוקד - שיעורים פזורים לאורך השנה
הטמעה במקצועות אחרים -שפה ואוריינות, מדעים, ביולוגיה וכו'
יצירת תת מקצוע שנתי - ניתוח תהליכים של אחריות.

אתייחס פה לרמת המורה הבודד.ת, ולא לתהליך הארוגני של בי"ס / ארגון שרוצה להטמיע אופן עבודה שכזה (על כך בפוסט נפרד) - איך מתחילות?

אפשרות ראשונה:

בוחרות נושא שקשור לאחריות תאגידית, לדוגמה - שימוש יתר בבגדים (ייצור, קניה, עלות, העסקת ילדים והעסקה בכלל, צרכנות, פסולת, זיהום סביבה)

מציאת כלל החומרים שקיימים בנושא, ניפוי לפי המיקוד שבחרת לעסוק בו, התאמה לגיל הלומדות.ים,
בניית שאלות לעיסוק,
הצמדת מיומנויות לומד.ת - שאילת שאלות, קיום דיון ביקורתי (דיבייט / אחר), יצירת ציר זמן, בחינת שינוים בין חברות (השוואה) ועוד,
ניתן לשלב עם הכנת תוצר - כרזה / הכנת דו"ח חברה, הכנת משחק קופסא ועוד.

אפשרות שניה:

בוחרות סרט שעוסק בנושא של קיימות / אחריות תאגידית (מרחיבה את נקודת המבט משום שקיימות נוכחת יותר בשיח החינוכי) -ומייצרות עבודה סביב סרט,
אפשר לקרוא פה על בניית יחידת למידה, ושימוש בסרט כיחידת למידה

בוחרות.ים פרסומת שקשורה למוצר מסוים - ועובדות בניתוח שלה דרך שילוב חשיבה מבוססת נתונים חשיבה ביקורתית;

ויוצאות לדרך.

להלן החומרים הרלוונטיים שאני יכולה להציע:

פרק הפודקאסט שמדבר על חיבור התחומים - 

להאזנה: https://spotifyanchor-web.app.link/e/COoBH6ssUvb

לצפייה:



למידה מבוססת מציאות - פוסט בסיס (ליחצו)

זמינה לשאלות, מחשבות, רעיונות בעקבות

 

יום ראשון, 27 בפברואר 2022

איך נלמד ילדות וילדים לשאול שאלות?

המיומנות של לשאול שאלות היא מיומנות חושבה, היא בעצם מאפשרת לנו "להכנס לראש" של שואל השאלות ולהבין  

1. מה מעניין אותה-ו

2. אופני חשיבה

3. מה הוא רואה / מהן נקודות העיוורון

4. סוגי שאלות - פשט - ידע גלוי ו/או דרש -ידע סמוי

5. שאלות הקשריות, שאלות מעמיקות

אבל איך אפשר ללמד את זה? הרי לשאול שאלות זה מעט כמו לייצר סקרנות לגבי משהו, חמש פרקטיקות פשוטות:

א. משחק "נחש מה בשקית"

להכניס לשקית חפץ ולבקש מהילדים-ות לשאול שאלות (לא ניחושים) עם שימוש רחב במילות תיאור.
להזמין ילדות-ים להביא חפצים ולהוביל את המשחק.

ב. מי אני?

משחק זיהוי - חיה / דמות דרך שאלות בלבד, שהמענה עליהן של העונה הן רק - כן / לא.

ג. צפייה משותפת בסרט / סדרה ועבודה בשני שלבים

שלב ראשון: שאלות שאני שואלת את הילדים על -  הדמויות/ אירועים / מעשים / לבוש / קונפליקטים ועוד.

שלב שני: הילדים ישאלו שאלות לפי רמות קושי שונות, בהכוונה בתחילה, ואז באופן חופשי (תהליך שייקח כמה שיעורים לפחות) - 
שאלות על הדמות -מניעים, אפיון דמות, פעולות שתעשה ועוד.
שאלות על הסיטואציות
שאלות על תהליכים / אירועים
ועוד.

** סדרות עלילתיות או סדרות לימודיות יותר, לדוגמה - דן ומוזלי א' עד ג', האוצר שלנו / האחיין שלי בנץ / שוזטר ושוסטר ועוד.

ד. רשימת שאלות מסקרנות

הצגת נושא שהילדות-ים לא מבינים בו דבר - 
ניקוי האוקיינוס, הפקת יהלומי מעבדה, סדנאות סליים, מיחזור בגדים בהודו ועוד
נבקש מהילדים-ות להכין רשימת שאלות - כמה שיותר ארוכה (לבד / בזוגות)
נמיין את השאלות - לסוגי שאלות
ננסה לענות עליהן - דרך השערות
נראה סרטון / נעביר הסבר על הנושא.

ה. שיעורי פילוסופיה / שיחות פילוסופיה / פתיחת יום פילוסופית
הצגת מושג מופשט - אהבה / שמחה / עצב / השגיות ועוד
ודיון, בו כל ילד.ה צריכים להעלות שאלה אחת פילוסופית שאין לה בהכרח תשובה.

הלמידה דרך שאלות פילוסופיות מאפשרת - השערת השערות, מרחב של חשיבה חופשית, שיח שאין לו תשובה סדורה.

כל הדרכים הללו מאפשרות לילדים-ות להתפתח, אבל גם מאפשרות לנו להכיר אותם הרבה יותר ולסייע להם להעמיק ולהתרחב לכיוונים שהם פחות חזקים בהם.

רצוי להתחיל תמיד את התהליך ממעבר על מילות שאלה, מסוגי שאלות בהן אנו נתקלות בלמידה, ושיח על חשיבותה של שאלה.

חומרים נוספים

פיתוח חשיבה מסדר גבוה - חידות השערות ועוד

הסדרה הנהדרת שדורשת תיווך -סליחה על השאלה ילדים (כאן חינוכית) שדרכה ניתן לפתוח נושא (עדיף בהקשר שיעור חינוך או שיעור ביקורתי / אורייני) ולהתאמן על שאלות שלנו ושל הילדים אל מול אותו נושא

מאמר - הפדגוגיה של השאילה - יורם הרפז

מאמר - להמציא שאלות פוריות - יורם הרפז


תיהנו, ואם יש לכן-ם רעיונות נוספים - אשמח מאוד לשמוע בתגובות


כל התגובות שמורות לשרון רמון ©