יום שבת, 28 בדצמבר 2019

שירים, סדרה ושיעורי שפה - למידה מבוססת מציאות (פרקטי, בטח שפרקטי) - ארבע הצעות לשימוש בכיתה (ה' עד אקדמיה)

מדגדג לי בקצות האצבעות, בלב, במחשבות;
השנה אני מנהלת, אני נכנסת ללמד בכמה כיתות, ואני נהנית ללמד בכיתה ו',
כיתה בבית ספר דו לשוני, הכיתה האחרונה של בית הספר הקודם, כיתה שמורכבת מילדים מהמגזר הערבי בלבד.
הכניסה לכיתה הזו הכי מעניינת אותי, בגלל שהם לא כמו אף כיתה שלימדתי בעבר ובו בזמן הם בדיוק כמו הכיתות שחינכתי.

אני עובדת איתם דרך סדרות ושירים, לומדת ערבית תוך כדי, מגלה עולמות של ילדים עם תרבות שונה, אחר צהריים שונה משל ילדים במרכז תל אביב, מציאות חיים אחרת. ילדות וילדים שרוצים להמריא כמו כל הילדות והילדים, שמוכנים להיכנס לראש שלי, לאתגר את עצמם, ואני, אני ברגעים מסוימים מרגישה שהם הכיתה לי, ככה קצת, בהלוואה מהמחנכת שלהם.

לתפיסתי, שיעורים מבוססי מציאות הם הכרח בעולם שלנו, אנחנו צריכות לייצר מענה לסקרנות, לצורך להקטין את הגבולות בין קירות בית הספר - הוירטואלים, לתוכן האינסופי, הרלוונטי שקיים. דרך כל העושר שקיים ניתן ללמד כל דבר - כתיבה, לשון, מחשבה ביקורתית, גיאוגרפיה, טכנולוגיה, מיומנויות חברתיות ועוד.

מביאה לתוך הפוסט הזה שירים איתם אני עובדת וסדרה מומלצת מאוד לעבודה על מיומנויות שפה וקשב, ליד כל לינק כותבת רעיונות לשימוש - מתוך נסיון מוצלח שלי בכיתות

האוצר שלנו -  סדרה נהדרת!
מתאימה מכיתה ו' (יכולה לחשוב על כיתות ה' שיהנו ממנה) עד ט'.
שימו לב -אני מתייחסת למיומנויות (כתיבה תוך כדי תצפייה, קשב ואיתור מידע חדש ומוכר, סידור ציר זמן, סידור תוכן בטבלא - מיון והכללה, קשב חברתי ועוד)
מקרינה 7 דקות ומבקשת מהילדים/ות לכתוב שתי רשימות:
מילים שקשורות לארכיאולוגיה ומילים חדשות
מילים שקשורות ליחסים בין אישיים

עוצרת ואנו מכינים טבלא יחד על הלוח עם חלוקה למילים מוכרות ולא מוכרות -ומפרשים יחד.

מנהלים שיחה על ההיבטים החברתיים - יחסי אב ובתו, היחסים בין הילדים.

ממשיכים בצפייה - הטבלא ממשיכה להתמלא ומתווספים אליה שמות מקומות, תקופות הסטוריות, ביטויים, קרבות, אנשים ועוד.
מכינים ציר זמן (פוסט שלם על צירי זמן - ממש בקרוב)
בסיום הסדרה משוחחים על אפיון דמות - הילדות-ים הגדירו מה "התפקיד" של כל דמות, הזכרנו מה זה אפיון דמות  - ניתן לכתוב אפיוני עומק.
נתתי מטלה הביתה - לסכם על קרב / ביטוי / תקופה.

השיעור העוקב התחיל בבדיקת ידע קצרה - כל אחת-ד מספר על ממצאיו, והתחלה במשימת כתיבה, וצלילה לפרק השני -כאשר נתחיל בהשערות על תוכן הפרק.


שירים הם ציר מעולה דרכו ניתן ללמד הקשבה לתוכן, מילים חדשות, ביטויים, חיבורים לשוניים שאפשריים רק בשירים;
אני יכולה לצאת מכל שיר לנושא רלוונטי:
השכונה שלי, חוויות אישיות, מצב פוליטי, דילמה, רגשות ועוד.

אני התאהבתי בחודשיים האחרונים בשלושת השירים האלה, להלן כמה משימות שניתן לעשות עם כל אחד מהם:

1. 
1. להשמיע את השיר ולשאול - מה כל אחד-ת הבינ-ה?
2. האם יש שירים אחר של האמן שאתם מכירים?
3. האם יש שירים אחרים שאתם מכירים שקשורים לנוא של השיר לדעתכם?
4. שיח פתוח על השיר אל מול הבנות / פרשנות שונה של השיר ושורות מתוכו.
5. מה את/- מרגיש/-ה בנוגע לקודש וחול? לשכונה שלך? לבית שלך? לקונפליקט בו את-ה נמא-ת?
6. עבודה על מבנה השיר.
7. כתיבה של פסקת דעה על השיר.
8. כתיבה רפלקטיבית.




בין קודש לחול אני חי
עם האמת שמשתוללת בי
עם אלף הרגלים
עם כל צלקת שעל פניי
אני יוצא שוב לפזר את המילים
בין המציאות לשיגעון הכול חוזר אליי
שם במקום ממנו באתי אין שלום
והמסע הזה כבד וקצת גדול עליי
אני צריך לגדול מזה ודי
לגדול מזה ודי

בין קודש לחול אני חי
בין האמת שמשתוללת בי
עם אלף הרגלים
עם כל הפחד שעל כתפיי
אני יוצא שוב לפזר את המילים
בין המציאות לשיגעון הכול חוזר אליי
שם במקום ממנו באתי אין שלום
והמסע הזה כבד וקצת גדול עליי
אני צריך לגדול מזה ודי לגדול מזה ודי

שמור נא עליי
רק שלא ייכשלו רגליי

בין המציאות לשיגעון הכול חוזר אליי
גם במקום ממנו באתי אין שלום
והמסע הזה כבד וקצת גדול עליי
אני צריך לגדול מזה ודי
לגדול מזה ודי






פוסטים נוספים לעבודה על מיומנויות שפה וחשיבה ושיעורי חינוך דרך שירים וסרטים:

נמסטה - סטטיק ובן אל ומוגזם של עברי לידר
מגולגלים בתוך נייר עיתון - טיפקס - שיעור ביקורת חברתית
שיעורי חינוך - האחר ואני - מבוססי תכניות ושיר
הסבר קצר - למידה מבוססת מציאות
שימוש בסרטים בכיתה - למה ואיך






תיהנו, ותזכרו - שירה ושירים (songs & poems) הם תוספת חשובה ללמידה - היא מייצרת הקשבה, עלייה במדרגות הבנה, חיבור למימד רגשי, חשיפה לתרבויות שונות ועוד.


שרון מיכאלי - רמון.

3 תגובות:

  1. תודה על השיתוף. אהבתי כל מה שכתבת! אנסה לקחת כלים מכאן ואשתף איך הלך. מעבר לכך שמעתי את הפודקאסט שלך והיה מ ר ת ק !

    השבמחק