למידה, התנסות, הרפתקאה הולכים יד ביד עם פיתוח מיומנויות, שפה, תקשורת עם הורים, תקשורת עם חברים, יחסי חברות, הבנת המרחב ועוד.
גיל שנתיים +/- הוא גיל אידיאלי בו ניתן להרחיב לילדים את ההסתכלות על המרחב, על חפצים ועל אנשים, לצד בניית סקרנות ורצון להתנסות רחבה.
המרחבים העיקריים הינם הבית, גן השעשועים וחצר- עם או בלי דשא. בכל אחד מן המרחבים ניתן לשחק עם או בלי אביזרים, ויש לתת את הדעת כיצד אנו כהורים או מבוגרים משמעותיים מאפשרים חופש לצד גבולות ויוזמות עצמאיות לצד הרחבת רפרטואר המשחק והמיומנויות.
אפרט בנוגע לארבעה "אביזרים" אפשריים:
1. חישוק:
חישוק הוא חפץ עגול, עם חור, צבעוני ומאוד מעניין, וניתן לעשות איתו המון:
לשחק- בפנים בחוץ שמתפתח עם הגיל לים יבשה.
לסובב ולתת לילד/ה לסובב.
לשלוח אותו קדימה ולבקש מהילד שיחזיר בגלגול או ביד.
לעבור דרכו.
לנסות לסובב על היד.
לרוץ אליו ולהתיישב בתוכו (במידה ויש מס./ ילדות ניתן להתחיל "מירוץ" מקו וכל אחת תופסת את החישוק שלה).
ניתן לשחק איתו באופן חופשי ולרקוד איתו- עם או בלי מוסיקה.
2. גן השעשועים:
דגש על מה שאינו מובנה.
בדרך כלל אנו מעודדות את הילדים לעלות על הנדנדה/ סולם מגלשה..... או נותנות להם לשחק לבד, וזה מעולה!
בדרך כלל אנו מעודדות את הילדים לעלות על הנדנדה/ סולם מגלשה..... או נותנות להם לשחק לבד, וזה מעולה!
ניתן להוסיף למשחק פן של גילוי ואתגר:
טיפוס על השלבים הראשונים של כל מה שניתן לטפס עליו.
זחילה משותפת וחיפוש אחר החישוק /הכדור.
מעברים לא שגרתיים דרך ועל המתקנים השונים.
היתלות על כל חבל, עמוד, מוט ועוד- מעולה לחגורת הכתפיים, ליציבה, לשיווי המשקל.
גיוון באופן ההתנדנדות והגלישה- קדימה, אחורה, יחד, בהליכה ועוד.
נכון, זה דורש מאיתנו מתן עצמאות לצד הוצאת אנרגיה רבה, אך יכולת הלמידה מתעצמת, ובייחוד חווית הגילוי והביחד.
3. הגוף:
אין הרבה דברים שמגניבים ילדים יותר מהגוף האנושי. ניתן לטפס עליו ואיתו, להתגלגל, לעשות צורות מצחיקות וקולות מצחיקים, אפשר לאזן איתו, אפשר למשוך, לרוץ, לקפוץ ועוד.
ילדים הם חקיינים מעולים, ובשל גילויי העצמאות (מי אמר "לבד"?) הם אוהבים שמחקים אותם.
תנו לעצמכם דרור להשתטות עם הילדים, לכם מובטחת הנאה, להם מובטח דימוי עצמי גבוה, דימוי גוף ומסוגלות מעולה והמון יכולות מוטוריות מהנות.
הבונוס העיקרי- יחסי קירבה איכותיים המושתתים על חוויה משותפת חיובית.
4. השפה:
השפה היא כלי מעולה. אני ממליצה בכל משחק עם הילדים להשתמש כמה שיותר בשיחות, במגוון מילים לכל התנסות, במושגים חשובים, במילים מתחרזות, במילים חופפות ובמשחקי מילים ושירים.
השפה שמלווה את העשייה תעשיר את המילון, אך גם תיתן לילדים כלים להמשגה עצמית של עשייה, כלי חשוב לחיים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה