יום חמישי, 16 בינואר 2020

צימוד - הדרך לשטף קריאה


צימוד בין אות לניקוד הוא, בעיניי, השלב החשוב ביותר במעבר לקריאה מילה כיחידה שלמה (נכון = דיוק + שטף),
ואחריו מגיעה קריאת המילה השלמה - השלב שפרופ' דורית רביד חידדה לי את משמעותו כשלב הקריטי ביותר בקריאה.
ילדים אמורים לסיים את כיתה א' כאשר הם יודעים:
לזהות את שם + צליל האות
להבין שיש קשר בין האות שנשמעת במילה לייצוג שלה בכתיבה (נמר - נ-מ-ר)
לזהות בוודאות -שליטה מלאה את הצלילים
ולעשות את החיבור -
א + חיריק = אי

כאשר כיתה ב' צריכה להיות מוקדשת לשיפור הקריאה והבנת הנקרא (נושא עמוס בדגשים - עבודה על הבנת הנקרא, גישה לטקסט, קישור למבנים לשוניים ועוד ועוד), ככיתת מפתח להמשך הלמידה האוריינית.

בפוסט זה אני מפרטת אפשרויות עבודה פרקטיות על מנת לייצר את הדיוק והשטף, אשמח לענות לכל שאלה.

צימוד אות ניקוד הוא השלב הקריטי ביותר בדרך מאבני היסוד לקריאה.
ככל שנלמד את התנועות טוב יותר – במגוון אופני לימוד,
נתרגל את הצימוד באופנים שונים ונתמיד בקריאה וכתיבה עם ניקוד עד כיתה ג' הילדים יזהו טוב את התנועות.

1. עלינו לוודא שליטה מלאה באותיות, כולל סופיות,
בערבית עלינו לוודא שליטה באותיות, סופיות שכיחות, ומופעים שכיחים; בסוף כיתה א' עלינו לוודא זיהוי ושיום של כל מופעי האותיות.
2. כאשר נלמד את הניקוד -לפי הסדר בכל שפה – רצוי ללמד את הניקוד במקביל – פתח – פתחא וכד', על מנת שהילדים יטמיעו את ההקשר הפונולוגי – תנועתי.
עלינו לזכור שאותיות הן מערכת של סמלים שילדים לומדים (שהיא מערכת של סמלים כתובים על ייצוגים קוליים) ואז אנו מוסיפות סמלים נוספים שהמשמעות שלהם היא תנועה – זהו תהליך מורכב שדורש עיבוד מוחי;
ככל שנשתמש ביותר – משחקים מסוגים שונים, שימוש בתנועה ללמידה, תרגול רב יותר וחזרתי – כך נראה הטמעה.
3. אסטרטגיה תומכת – חזרה תמידית על כל הכללים של כיתות א' – ב' (בעברית ובערבית).


שליחת סיפורים הביתה -
החל מכיתה א' להתחיל מרמת המשפט/ שניים – קריאה יומיומית בבית + חתימה עד לסיפורים (לא ארוכים מדי). כל סיפור ששולחות-ים לקרוא פעם אחת בכיתה, לדבר ולשאול – על מי מדובר? מה מסופר?
משחקים אפשריים:

** להכין כרטיסי אותיות (ערבית ועברית) והכנת קלפים שקופים עם הניקוד – לבקש מהילד/ה להרכיב הברה – אות + תנועה (ב' ופתח = בה)

** משחקי תנועה ועצירת תנועה – להבנת משמעות הניקוד – כאשר אני מראה את הצימוד ב' + חיריק – נעים במרחב, כאשר אני מראה ב' ללא ניקוד – עומדים.
לינק למשחק סקירה מהירה - משחק איתור שמסייעים בקליטה של מידע חזותי

** משחק סיקרה מהירה – מעולה להבחנה שמיעתית וויזואלית – פיזור אותיות מנוקדות / מילים מנוקדות – מציאת המילה  - ליד שולחן / במרחב.

** איתור בטקסט של אותיות מנוקדות מוגדרות, של אותיות שותקות, צלילים זהים – פתח – קמץ, צירה – סגול, חבר – מלא.

דף אותיות להדפסה של שגית גלמן 

שלוש הבהרות חשובות:
1. בפוסט אני מדברת על צימוד, אך יש עוד המון אלמנטים בהקניית קריאה.
2. יש דרכים שונות להוראת קריאה,
יש ילדים (לעיתים עולים חדשים, לעיתים עם קשיים כאלו ואחרים) שיעיל להם לעבוד באופנים אחרים, לדוגמה גישת השפה כמכלול.
3. חשוב להשתמש בלימוד מילים גלובליות ומשחקים / עבודה עם אסטרטגיות שונות בכל שיטה שנבח.


ממליצה מאוד להשתמש בחומרים המעולים של ראשית קריאה של -
שגית גלמן
אסנת סבח
טליה שחם


2 תגובות:

  1. היי שרון
    תודה על הדגשים החשובים.
    אני שואלת לגבי תלמידי שילוב שקבלתי השנה, תלמידי כיתה ד ואינם יודעים לקרוא עדיין. הקריאה שלהם מצרפת, איטית ולרוב, גם מנחשת. יחד איתם ישנם 3 תלמידים נוספים שגם מתקשים אך בהחלט יודעים לקרוא ואף שולטים יותר בשפה. שאלתי היא איך ניתן לקדם אותם בשלב הזה בו הם נמצאים? לימוד מילים גלובליות עם משמעות והכתבות? חזרה לבסיס פתח קמת ו עיצורים?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מכירה אותם, אבל מרחוק, שילוב של מה שמפורט בפוסט + מילים גלובליות,
      תשומת לב לחוקיות מורפולוגית ופונולוגית והמון זמן תרגול.
      דגש משמעותי - די לניחושים (:
      בהצלחה

      מחק