להלן תקציר סיכום מפגש מהקורס- משחוק במרחב העירוני; מפגש זה עסק במשחקים על רגשות.
רגשות הינם אלמנט בסיס בהתנהגות בני האדם. כל אינטראקציה טומנת בחובה
תחושות ורגשות שמעבר להתנהגות עצמה. מורות (ומורים) מתמודדים יום יום עם היבטים
לימודיים, חברתיים, אישיים, התנהגותיים, משפחתיים ורגשיים של תלמידיהן, והם שזורים
אלה באלה.
כל המשחקים והפעילויות בכיתה, בביה"ס ובבית מזמנות הזדמנויות ללמידה- חברתית,
אישית (התמודדות עם תסכולים, אכזבות, הצלחות, שיתופי פעולה ועוד), תכנית (תוכן)
והתנהגותית.
המורות מעצם היותן מחנכות מצויות בצומת ומייצרות בה את התמהיל המיטבי
להתפתחות ולמידה של התלמידים.
רוב המשחקים בהם נשתמש בבית הספר הן חברתיים רגשיים ופחות רגשיים בלבד
(רגש ספציפי, פיצוח סיטואציה מסוימת, קשר ועוד), אך ניתן לבנות משחקים יותר
מובחנים לאור צרכים; במידת הצורך ניתן להתייעץ עם היועצת/ עמיתות בעלות ניסיון.
במפגש זה התנסינו במספר משחקונים והפעלות בגן משחק- גן סיפור הכינה נחמה בחולון- מוממלץ ביותר!!
דוגמה למשימה רגשית בכיתה, בעלת מגוון פיתוחים (שפתיים, סיפוריים)-
- גיבורי על
לתת משימה לילד/ה לציירת את משפחת סופר העל שלו.
ניתן להתחיל מהגדרת כוחות העל האישיים- מצויים ורצויים.
ניתן לכתוב ליד- תכונות קיימות תכונות נוספות רצויות.
ניתן לצייר ולהדביק את הפנים של בני המשפחה ושל בעלי החיים בבית.
אפשר להכין משחק זכרון של כוחות העל של המשפחה.
לסיכום כדאי לייצר שיח רגשי אישי/ קבוצתי/ כיתתי- על המשפחה, על תכונות נדרשות, על הייחוד המשפחתי.
מכיתה ב' ומעלה (עד י"ב) אפשר לצפות בסרט משפחת סופר על לפני הפעילות או בסיומה.
מורות שעשו את הפעילות בכיתה הוסיפו:
* הכנת גלימות לכל ילד/ה ועליהן כל ילד/ה ציירו וכתבו את אפיוני הדמות.
* הכנת משחקים על סמך כוחות העל למשחק בבית.
דוגמה למשימה רגשית בכיתה, בעלת מגוון פיתוחים (שפתיים, סיפוריים)-
- גיבורי על
לתת משימה לילד/ה לציירת את משפחת סופר העל שלו.
ניתן להתחיל מהגדרת כוחות העל האישיים- מצויים ורצויים.
ניתן לכתוב ליד- תכונות קיימות תכונות נוספות רצויות.
ניתן לצייר ולהדביק את הפנים של בני המשפחה ושל בעלי החיים בבית.
אפשר להכין משחק זכרון של כוחות העל של המשפחה.
לסיכום כדאי לייצר שיח רגשי אישי/ קבוצתי/ כיתתי- על המשפחה, על תכונות נדרשות, על הייחוד המשפחתי.
מכיתה ב' ומעלה (עד י"ב) אפשר לצפות בסרט משפחת סופר על לפני הפעילות או בסיומה.
מורות שעשו את הפעילות בכיתה הוסיפו:
* הכנת גלימות לכל ילד/ה ועליהן כל ילד/ה ציירו וכתבו את אפיוני הדמות.
* הכנת משחקים על סמך כוחות העל למשחק בבית.
* דגשים:
1. במשימות רגשיות- משימתיות לא נפרש את ההוראה שנתנו, נאפשר לכל אחת/ד להבין לבד את ההוראה.
2. ניתן להשתמש בכל הספרים/ דמיון ועוד רק למטרה רגשית/ חברתית, וניתן ל"נצל" גם לשפה, ידע עולם ועוד.
שימושים שונים למשחקי רגש:
חשוב לבנות את המשחק אל מול מטרה ברורה.
חשוב לבנות את המשחק אל מול מטרה ברורה.
הכרות
אינטימיות בקשר
שיקוף
פתרון בעיות
מוטיבציה ללמידה (כניסה לדמות לשם
למידת מתמטיקה/ מדעים/ אחר)
משחקי תפקידים להמחשת מצבים חברתיים,
דילמות, קשיים.
כניסה לדמות- לשחק מישהו אחר- ניתן
להשתמש בבובות / ייצוגים גרפיים אחרים.
עבודה על צורך מסוים שעלה בכיתה.
ספרים מעולים לשימוש כפתיחת פעילות וכפעילויות לנושא- רגש, מחשבות, אמונות:
* מדברים פילוסופיה. הוצאת אנונימה. לחשוב זה משחק ילדים!
כתב: אוסקר ברניפייה.
ספרים מעולים לשימוש כפתיחת פעילות וכפעילויות לנושא- רגש, מחשבות, אמונות:
כתב: אוסקר ברניפייה.
קריאה
ספר על עידוד שיח רגשי, רגשות וחברים, לגיל
הרך, א-ב'
מסמך של משרד החינוך- משחקים חברתיים רגשיים
© כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה