השנה, במהלך חזרות למסיבת סיום ו' עלתה בי התהייה האם אנחנו מצליחות כמחנכות (ומחנכים) לטעת בילדים את ההבנה שהם צריכים לקבוע את הסטנדרט של עצמם?
בנייה של "אני פנימי" חזק של יחיד/ה ובניית "אני"= מהות של קבוצה/ כיתה הינם תהליכים שדורשים התייחסות מיוחדת שלא מתקיימת מעצם היות אדם אדם או קבוצה קבוצה.
במקביל לעבודה נרטיבית וגופנית שאני עושה באופן קבוע עם הכיתה שלי (או עשיתי) החלטתי להשתמש בסרט המאמן קרטר, על מנת לדבר על שלושה נושאים:
1. הבחירות שאנו עושים
2. ההתייחסות שלנו לעצמנו
3. מי מגדיר את הסטנדרט שלי, ואיך אני יכולה להשפיע.
מדוע חשוב לדבר על קביעת סטנדרט? משום שקל מאוד להישאב להתנהגויות שלא משרתות אותנו ועשויות שלא להוביל אותנו לאן שאנו רוצות להגיע; בין אם הן מתרחשות בשל מוטיבציה חברתית או רגשית ובין אם הן מתוך חוסר מודעות.
בגיל ההתבגרות (ו'- י') הן עשויות לפגוע משמעותית בשיקול הדעת, בגילאים בוגרים יותר הן עלולות לגרום לנו להיות "חלק מהעדר" במקרה הטוב.
בגיל ההתבגרות (ו'- י') הן עשויות לפגוע משמעותית בשיקול הדעת, בגילאים בוגרים יותר הן עלולות לגרום לנו להיות "חלק מהעדר" במקרה הטוב.
הסרט, המאמן קרטר, הינו סרט מורכב לצפייה. יש בו רובד גלוי והמון רבדים סמויים. התרבות שלו היא תרבות שכונות עוני אמריקאיות עם ממשקים חלקיים לישראל. הוא משתמש בשפה בוטה לצד עיצוב שפה שמשפיעה על תפיסת ה"אני" והקבוצה.
ניתן להשתמש בסרט לשיח על אימון, ניהול ומנהיגות, עבודת צוות, קונפליקט בין צרכי המערכת לצרכי חבריה ועוד סוגיות רבות וחשובות, הן לארגונים, הן לארגוני חינוך והן לעבודה אישית.
בכיתה, אני עבדתי דרך צפייה מודרכת- בכל פעם שעלתה שאלה הסרט הופסק- נערך דיון קצר בו ילדים הגיבו על השאלה ואני הרחבתי את נקודת המבט.
בסיום הצפייה הילדים התייחסו לשלושת השאלות שלעיל; שתי הראשונות היו כתובות על הלוח לאורך הסרט ואת השלישית העליתי לדיון בתם הסרט.
הסרט, השאלות, הדיון והרגשות שהסרט העלה יצרו את השינוי הנדרש ותרמו להירתמות ברגע של קושי לקראת מסיבת הסיום.
אני מודה שחשבתי להשתמש בסרט בפן אחר, אך הוא מילא את הצרכים שלי ביצירת מוטיבציה ופיתוח נקודת מבט וחשיבה כיתתית ואישית.
אני ממליצה להשתמש בסרט בכיתות ו' עד י"ב (או לצרכים אירגוניים) כחלק מתהליך של שיח על "אני", "קבוצה", שיתוף פעולה, סטנדרטים, אחריות, חברות.
יצירת ההקשרים חשובה בשביל לייצר שינוי או התפתחות בתפקוד ובחשיבה.
שני קטעים להבנת רוח הסרט:
כניסת המאמן והתחלת מיצובו כמנהיג:
יחיד וקבוצה- כניסה ושת"פ:
אשמח לענות על כל שאלה,
אודה על שיתופים והארות.
כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ©
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה