יום שבת, 21 במאי 2016

חמש יחידות מתמטיקה, רמת חשיבה ויצירתיות

השבוע, קמפיין חמש יחידות יצעיד את החיים שלך קדימה עלה במלוא כוחו ויחד איתו תגובות הנגד.
במקביל, הפקולטה להנדסה באוניברסיטת ת"א התלוננה על אי יכולתם של מסיימי בגרות חמש יחידות ריאליות לחשוב, למצוא פתרונות יצירתיים ולהתמודד עם חומר שאינו שינון- הנדסה, ועל כך שאופן הלימוד השתנה ומתמקד בהכנה למבחנים.
מבחינתי יש קשר הדוק בין הרצון להגדיל כמות של בוגרי חמש יחידות, שידעו את החומר באופן טכני, בין רמת בתי הספר הטכנולוגיים- מקצועיים ובין התלונה של ראש החוג בת"א- הקשר הוא שמתמקדים בדברים הלא נכונים.

אופן הלמידה מצומצם וצר, לא מייצר חדשנות, יצירתיות ובעיקר לא מאפשר התמודדות עם בעיות מורכבות. לא קשה ללמד יצירתיות, אך קשה מאוד להתחיל ללמד את זה עם המעבר לחטיבה או לתיכון משום שילדים, כמו אנשים מתרגלים ללמוד באופן "מוסדר" והתמודדות עם קשיים הינה מורכבת, הן ברמת הפרט, הן ברמת העבודה הקבוצתית ובעיקר מבחינת התהליך של הלמידה- טעות- למידה- פתרונות אפשריים.

על המשרד להכין את התלמידים למציאות של חייהם כיום ובעתיד-
עריכה, תיכנות, כתיבה, פרסום, שיווק דיגיטלי ועוד- ואת הכל לקשר לערכים, פתרון בעיות, כתיבה, ניתוח, הסקת מסקנות, איתור מידע, סינון ועוד.

קל יותר לעבוד עם מספרים, ראו את התכנית של חמש יחידות- משרד החינוך לתת חמש, אך זה מגדיל את הפערים משום שמי שנמצא בבי"ס מעולה/ מי שיש להוריו ממון לשיעורים פרטיים/ מי שמתחבר למתמטיקה/ מי שיש לו מורה טוב/ה יצליח, השאר לא;
אבל בינינו, רוב האנשים לא צריכים חמש יחידות מתמטיקה, רוב האנשים צריכים יכולת אנליטית, יכולת חשיבה מופשטת, יכולת איתור מידע וסינונו, יכולת עבודה עם אנשים-חברתית ורגשית, יכולת הבחנה בין טוב ורע (מוסר, ערכים), ידע על גוף ומין, הבנה על התנהלות כלכלית, התנהלות בדרכים, ידע כללי, יכולת קריאה וכתיבה גבוהים ועוד.

צמצום השאיפות למתמטיקה בעולם בו ידועות אינטיליגנציות רבות, בו כמות המקצועות היא אינסופית, בו אלפי תיכוניסטים נכשלו במתמטיקה והצליחו במתמטיקה אחרי הצבא היא אינסופית, בעולם כזה אנו מחויבות לשנות את מערכת החינוך-
את האופי בו אנו מחנכות
את אופי הלמידה
את הכשרת המורים
את הדרך בה המשרד מחליט החלטות.

יש לנו כמחנכות/ים וכהורים יכולת השפעה, אך ביחד ובתבונה.

אשמח לשמוע מה דעתכן.





כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון.



5 תגובות:

  1. שרון את כל כך צודקת! לצערי כבר מזמן הפסיקו ללמד איך ללמוד, איך להתמודד עם אתגר, איך לפתח חשיבה יצירתית. מורים רבים בקושי שורדים את שגרת היום יום בכיתה. אולי צריך להתחיל מלשנות את ההכשרות למורים... לתת כלים, לפתח חשיבה אחרת על למידה ולתת כלים להתמודדות עם בעיות התנהגות והפרעות קשב וריכוז- ואז מורים יוכלו להיות פנויים יותר ללמד יצירתיות ופתרון בעיות. אני באמת מעריצה מורים על התמודדות היומיומית. ובאמת מזועזעת מהנתיב אליו פונה משרד החינוך

    השבמחק
    תשובות
    1. הי קרן, אין ספק שהפתרון הוא מערכתי ולא תלוי ברכיב בודד (:

      מחק
  2. את פשוט צודקת במאה אחוז. בתור מורה בתיכון אני נלחם כל יום נגד השינון וחוסר המחשבה ומנסה ללא הצלחה להעביר מסר שציונים הם לא הדבר הכי חשוב

    השבמחק
    תשובות
    1. אמיר, אני בטוחה שזו מלחמה אמיתית

      מחק
  3. את פשוט צודקת במאה אחוז. בתור מורה בתיכון אני נלחם כל יום נגד השינון וחוסר המחשבה ומנסה ללא הצלחה להעביר מסר שציונים הם לא הדבר הכי חשוב

    השבמחק