יום ראשון, 18 באפריל 2021

חשיבות יצירת תמונת עתיד לילדים / נוער, והדגמה דרך שימוש בסרט (ו' ומעלה)

בפוסט הזה אנסה לענות על השאלה - מה זו תמונת מצב עתיד ולמה היא חשובה, לתפיסתי, בחינוך.

את התשובה אנסח תוך שימוש באמצעי שאהוב עליי מאוד – שימוש בסרטים כאמצעי פדגוגי מופלא , (ניתן לקרוא על שימוש בסרטים פה).

תמונת מצב עתיד מטרתה לייצר אצל ילד-ה את התחושה הפנימית והאותנטית של "יש לי מסוגלות"; מסוגלות אשר תלויה באמונה (משולבת במיומנויות) שמאפשרת חשיבה על עתיד אפשרי עבורי.
מסוגלות להבין שאם אני אתאמץ, אציב לעצמי מטרות, אתמיד ועוד, אוכל להגיע בעתיד לדברים שאני מעיז-ה לדמיין ומעיז-ה לרצות.

תמונת עתיד היא היכולת של ילד-ה לעשות ב – Being  וב – Doing – את הדברים הבאים:

1.     לדמיין חלומות לעתיד ששוברות את המציאות העכשווית,
לדוגמה – אני אוכל להיות רופא, גם אם כל המבוגרים סביבי עובדים כמוכרים, מזכירות, אמנים.
לדוגמה – על אף שאני מכיר הרבה חבר'ה מהשכונה שהסתבכו בסמים, אני רוצה לבלות את הזמן שלי במגרש ולהיות שחקן בקבוצה.
לדוגמה – על אף שכל המבוגרים שאני מכירה עובדים במשרד / עם אנשים בחדרי טיפול, אני רוצה להיות אקרובטית.

2.     להבין שתכנון קדימה הוא דבר אפשרי, ישים ואף רצוי לעיתים.

3.     להבין מה חשוב לי (כילד-ה), מה אני אוהבת, מה מסקרן אותי, ובעיקר להבין שזה שווה ערך, שזה חשוב שישמעו מה מעניין אותי.

4.     הבנה והפנמה של מיומנויות / מתודות / צורת חשיבה (growth mindset) שיקדמו אותי – הבנה מה עוזר לי, הבנה מה חשוב לי.

5.     גילוי וחיפוש אקטיבי אחרי תחומים / תפקידים / אפשרויות בנושאים שמעניינים אותי.

6.     רפלקציה פנימית ויכולת לשיח עם קבוצת השווים ועם מבוגרים-ות משמעותיות.

7.     אומץ לחלום, גם אם זה חלום ממש גדול.

·        כמובן שכל סעיף נראה אחרת בגילאים שונים, ומתפתח עם הזמן

·        ישנו שימוש במושג agency שמדבר על תפיסת מסוגלות של ילד / אדם – )לינק לדו"ח מעולה של אגף מו"פ בנושא).

 

תמונת מצב עתיד היא כמו חוט דמיוני בינינו לבין עתיד שאנו מבקשות-ים לעצמנו, וניתן לבנות אותה במספר אופנים:

1.     שיח נרטיבי כיתתי – בשיעורי חינוך, בשיעורים פדגוגיים דרך התבוננות בתהליכים ודמויות ועל חייהם.

2.     למידה ממוקדת בא-נשים שהגשימו חלומות, פרצו תקרות ומחסומים, הובילו מאבקים, שינו את חייהם – עם חשיפה מספיק רחבה של אנשים, על מנת להסתכל על שינוים "קטנים" ועל שינויים או השפעות רחבות.

3.     חשיפה רחבה למקצועות לא שגרתיים – טועם יין, בלוגרים, יוטיוברים, בודקי אתרי נופש, ממציאי משחקים ועוד.

4.     שימוש בסרטים – ולהלן ההדגמה דרך הסרט "מקפרלנד" -

הסרט מקפרלנד מספר על נערים באחת העיירות העניות בארה"ב ועל מאמן שהמשרה שהוא מוצא בעיירה היא מפלטו האחרון (תגלו למה כשתצפו בסרט).

המאמן – מורה והנערים עוברים תהליך של מציאת משמעות ויצירת אפשרות לעתיד טוב יותר, אך בעיקר בניית מטרה שגורמת להם להתאמץ, להצליח, להתמודד עם כשלונות ולהיות גאים. תחושת הגאווה הזו בונה את הערך העצמי הפנימי, מה שאני מכנה עמוד שדרה פנימי.
אנחנו כצופים-ות עוברים מסע רגשי משמעותי עם הדמויות, ובצפייה מודרכת עם הילדות-ים מבנים את התהליך -
החל מההתנגדות, דרך הקשיים וההצלחות, הגיבוש, הכבוד ההדדי שנבנה לאיטו, ההצלחה והעתיד.

1. לאחר צפייה בסרט נשוחח בכיתה על תמונת העתיד של הנערים ומה השתנה בה,
2. נשאל – מדוע האמונה שהכוח שלנו לשנות "עתיד צפוי מראש" הוא כוח משמעותי, והאם תמיד העתיד צפוי מראש?
3. נבקש מהילדות-ים לחשוב על העתיד שלהם ונקיים דיון סביבו (אחד מיני רבים).

כמובן, שרצוי להוסיף משימות שפה / יצירה בעקבות הצפייה, סביב – דמות / דילמה / נרטיב / קונפליקט.

** מוסיפה פה שזה סרט נפלא על חינוך, ראיית הטוב, התמדה, שינוי ובעיקר על אהבה – ממליצה.

פוסט עם המלצות לסרטים לעבודה בכיתה ו' ומעלה

ואם מעניין אתכן לקבל מידע על סדנה בנושא שימוש בסרטים ללמידה – תגיבו לפוסט ב - "אני" וכתובת מייל.

  





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה