יום רביעי, 1 במאי 2019

השואה בכיתה - כן, ולמה ואיך

לפני שלוש שנים כתבתי את הפוסט הזה, על שבוע הלימוד על השואה בכיתה ה' שחינכתי, כהכנה לטקס יום השואה שהכנו.
והשנה, אני מחנכת כיתה ו', שנה שלישית ברצף,
ויש לי אינספור שאלות פתוחות על מה ללמד ואיך ללמד את הנושא;
איך לגעת בנושא הטעון, הכואב, החשוף הזה;
איך לחשוף את הכיתה בצורה שהם יובילו את השיח ואת השאלות;
איך לעסוק בנושאים החשובים - לכל איש יש שם, אהבת אדם, זכרון, גבורה, שנאת חינם, ואחרים;
איך לנוע בין הפרטי, היהודי, לאוניברסלי;
מה לבחור, מה להראות, מה לא להראות;

אבל אין לי שאלה של "האם"
האם ללמד את הנושא
יש לי הבנה ברורה שיש לתת לו מקום,
בהדרגה, באנושיות, בעדינות.
להתאים את התכנים לכיתה ולא רק לגיל, לא כל כיתה ו' או ח' או י"ב מסוגלת לדבר על אותם נושאים,
בכיתות הנמוכות אין צורך בפרטים כלל, אפשר לדבר על מושג יחיד שקשור,
מותר לבחור אילו סמלים ואילו ייצוגים נשים במרחב,
ולאילו יוזמות להצטרף - נר זכרון / צעדת הגבורה ואחרות.

בחרתי השנה להכניס לפוסט כמה פרוייקטים חשובים, חלקם מתאימים כיתה ו' חלקם לכיתות הגבוהות:

הפרוייקט של אווה - פרוייקט אינסטגרם על חיים של נערה בשואה - על סמך יומן, אך מדומיין מבחינת הסצנות.

ההתייחסות שלי:
אני חושבת שזה רעיון שמתכתב עם אופן צריכת המידע של הנוער. 
עד כה התכנים שהם מעלים הם טיזרים, עם סימבולים לצריכת ההמונים, דוגמת גדר התיל, משפטי פחד ללא תמונה מלווה, 
והם סומכים על הסבלנות של הקהל, ועל השיח סביב הפרוייקט.

בהיבט הלמידה אפשר להשתמש בפרוייקט וברעיון שלו לפדגוגיה ביקורתית-
לשאלות ידע, שאלות על תעמולה, שאלות ערכים ועוד.
ניתן לייצר למידה הקשרית מעמיקה על שימוש בידע הסטוריה, על נרטיב, ואף לעשות שימוש בשיח על הפרוייקט, הבעד והנגד, הימין והשמאל, האמיתי והמדומיין.
אפשר להעמיק בסוגיות שעולות סביב הפרוייקט (זילות שואה, דמגוגיה, קורבנות מון גבורה ואחרות) ככל שעולים בגיל.

אם הסרט עצמו יהיה איכותי, הוא רק יוסיף למאגר הידע, ויוגש בנוסף ליומן כסרט, שניתן להשתמש בו בכיתות.

בפן שלי, כאשת סיוע הומניטרי, לצערי, יש סוג של ג'נוסייד בסוריה, היה ג'נוסייד ארוך שנים בסודן, והרשתות לא באמת מסייעות....

תחום הסיוע וההצלה הם תלויי 
פוליטיקה וכסף, אינטרסים וכוח,
ולכן, עצם קיום הרשתות החברתיות לא בהכרח יסייע.

גם נקודה זו היא פתח לשיח ולמידה ביקורתית ומציאותית.

ילדים בשואה - מיזם תיעודי - של עמי סלנט.


שואת יהודי לוב - של המכון למצוינות בהומניסטיקה.

סאלי ורבקה ביין - שניהלו בשואה מוסד לילדים יהודיים בעלי צרכים מיוחדים.




לזכרם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה