יום חמישי, 12 במרץ 2020

למידה מרחוק – פוסט יישומי

אנחנו נמצאות-ים מזה חודש בתוך מגפה כלל עולמית, שמוגדרת כרגע, נכון לבוקר זה, כמגפה באופן מוצהר. החלטתי לארוז בפוסט הזה כמה כיוונים חשובים ויישומיים ללמידה מרחוק, הפוסט מורכב מתפיסה ורעיונות שלי וליקוט של חומרים מעולים של נשות ואנשי חינוך ולמידה.

למידה מרחוק אמורה לאפשר מספר דברים, וזה סדר חשיבותם לדעתי:
1. שמירה על קשר עם ילדי וילדות הכיתה – היבט פסיכו סוציאלי
2. מתן מענה ללמידה מרחוק – לפי תחומי עניין וחלקית בהלימה לתחומי הלימוד בכיתה
3. שמירה על נורמליות
4. עיסוק מונע שעמום
5. סיוע להורים ביצירת סדר יום.


מה ניתן לעשות?
מה לא?
העולם היום מאפשר ללמוד את רוב הדברים ברשת, בטח ובטח למידה מתוך עניין, ויותר מזה, למידה מרחוק לא מחייבת שימוש ברשתות בהכרח, היא מאפשרת לנשות ואנשי חינוך לייצר דרכי תקשורת עם קבוצות ילדים / נוער / סטודנטים ולעבוד על אומנות, תנועה, משחקי דמיון, כתיבה יצירתית ועוד.

כדאי לשאול את הילדים מה מעניין אותם, כדי שרוב הלמידה לא תהיה "חומר הלימודים" הרגיל, בכדי ליצור מחויבות, עניין ומוטיבציה.

איך כדאי לבנות את זה? כותבת פה הצעה שניתן להסתכל עליה כמורות-ים וכהורים:

תכנון שבועי קדימה –

תכנון יום - מה יקרה כל יום ומתי (או מה קורה כל יום ומתן אוטונומיה לילדים לבחור איך ומתי – העדפה שלי)
בכל יום פתיחת יום מגניבה – שיר בוקר / ריקוד בוקר / משימת בוקר
בין שתיים לארבע משימות ביום – מסוגים שונים
משהו פסיכו סוציאלי -משהו שנותן מענה רגשי (פוסט נפרד – תלחצו ותגיעו)
זמן מובנה לפנייה אישית
משחק כלשהו – גיימרי / קופסא / רשת ועוד
משהו ספורטיבי קצר ומהנה – חשוב בהיבט הפיסי ובהיבט הנפשי (תנועה מייצרת הורדת סטרס)
ממליצה בחום על קבוצת ווטסאפ / טלגרם / אחרת עם הכיתה


לדוגמה:
ראשון
שני
שלישי
רביעי
חמישי
ציור וכתיבת קומיקס על פרק שלומדים בתנ"ך, אחרי צפייה בסרטון על הפרק של 929
שיוך משימה באתר אופק
כתיבה במחברת רפלקציה אישית – שאלה שהמורה מציעה / שהילדים מציעים

או ציור רפלקטיבי, לדוגמה:
איך הלב שלי נראה כאשני לחוץ, איך הלב שלי נראה כשאני רגוע
ללמוד להכתבה באנגלית עברית או ערבית עברית
שליחת סרטון של 7-10 דקות עם הקנייה של משהו בשפה / מתמטיקה /מדעים

משימה בעקבות / איתור מידע רלוונטי ברשת / צילום דברים קשורים בבית וכד'
סרטון שמורה מצלמ-ת על חיבור חיסור מאונך / סרטון קיים ביו – טיוב / קישור לעמוד עם הסבר בספר ממוחשב –
פתרון של 10 תרגילים
חקר של מאכל/ בע"ח / משהו אחר

חקר עצמאי והכנת – מצגת / כרזה/ סרטון

העלאה לקבוצה הכיתתית (בווטאפ / גוגל קלאס / מייקרוסופט / פלטפורמה אחרת)
שיוך משימה באתר אופק

מתמטיקה / שפה / העשרה/ מדע / אנגלית /ערבית
הילדים ימציאו משחק – קישור לפוסט עם תבניות משחקים
כל ילד/ה מכינים סרטון הסבר על משהו שמעניין אותם
שיחה כיתתית
קריאת טקסט מחוברת הלימוד / מהרשת
שאלה או שתיים

או
הילדים ימציאו דף עבודה על הטקסט / חידון קהוט וכד'
שליחת שיר שהילדים לא מכירים – ללמוד בעל פה ליום חמישי
העלאת נושאים מעניינים אקטואליים – ללוח משותף – פאדלט לדוגמה / למרחב כיתתי /
כל ילד/ה מכינים סרטון הסבר של יצירה כלשהי –
קיפולי נייר, מטוסים מיוחדים, איך עושים עמידת ראש ועוד
שליחת סרטון של שיר לילדים – ובקשה שיצלמו המצאת ריקוד לשיר
צפייה של כל הכיתה בפרק של "האוצר שלנו" וכתיבה  / הכנת סרטון / כרזה של אפיון דמות
לינק לפוסט על הסדרה בהמשך הפוסט
המצאת שיר על לוח הכפל בטיק טוק
כיתות גבוהות – צפייה ב – "הארץ היתה תוהו ובוהו" – פרק ראשון

כיתות ד' עד ו' – היה היהי

הכנת ציר זמן על הפרק
ילדים מציעים שיעור לכולם

אולי מלמדים משחק רשת

אולי מלמדים שימוש באפליקציה

ועוד


מה קיים?
1. במערכת החינוך – אופק ואופק על יסודי – ניתן לשייך משימות במגוון תחומי דעת (רכזי תקשוב יכולים להעביר סיסמאות לכולם, במידת הצורך) 

4. פעילות גופנית מול המסך

5. בין הצלצולים – סירטונים ומערכים חברתיים ורגשיים 

6. למידה במרחב כיתתי – גוגל / מייקרוסופט -כיתה וירטואלית

7. ווטסאפ – מרחב למידה כיתתי (אני נוהגת לפתוח בכיתות שלי וגם בקבוצות סיורים שאני מעבירה ווטסאפ ייעודי בו 
       הכל קיים – חומרים, משימות, דיווחים ועוד)
       פוסט על שימוש בווטסאפ שכתב יניב סננס.

סדרות נהדרות שניתן לעבוד דרכן – כנסו לפוסט הזה להבין איך משתמשים בסדרות ללמידה

החל מיום ראשון כאן חינוכית משדרת מאולפן מיוחד מ-8 בבוקר עד 14 בצהריים תוכן איכותי ומלמד לילדות וילדים כולל פעילויות שהילדים יוכלו להשתתף בהן מהמחשב או הטלפון הנייד.
ערוץ היוטיוב
האתר של כאן חינוכית לצפייה ישירה


9. אפשרויות מרתקות ללמידה מהבית – הילי זווארו כתבה פוסט נפלא

10. צפייה בטלוויזיה – כל הכיתה בסדרה קבועה כל בוקר וקבלת משימות לאחר מכן – לשליחה בווטסאפ / אתר ייעודי
        לכיתה

11. מאגר נפלא של אפשרויות ואופני למידה מרחוק שהקים ניב מורגנשטרן (פרסונה)

12. מכון דווידסון – הכינו מאגר של כל החומרים הנפלאים שלהם – לכל מי שרוצה ללמוד / לצפות /לפתור חידות ועוד.

13. פודקאסטים – עולם שלם של למידה לילדים – ניתן לשלוח פרק להאזנה ואז לתת משימה / לייצר שיחה / כיתה
        וירטואלית דרך zoom או פלטפורמה אחרת.
פוסט שכתבה יונית צוק - פודקאסטים לילדים

14. כל הבלוגים וערוצי היוטיוב של נשות ואנשי חינוך, גיימרים, זמרים וזמרות ועוד -לשימוש כבסיס ללמידה.
פוסט דוגמה ליישום - האוצר שלנו ועוד

15. אתר גלים  - פתוח לשימוש עבור כולם

16. שיעור פתוח - למעלה מ-400 סרטונים בתחומי ידע, בריינפופ כמובן, קדמה ועוד טובים ואחרים

17. ערוץ שידורי חירום ביוטיוב - עברית וערבית - יתחילו לעבוד בשבוע הבא

18. בית אריאלה - נגישות לספרים ומאגרים



מבחינת בית הספר - 

כל שכבה תחלק את תכנון השבוע ותכין תכנון שבועיים קדימה.
מורי רוחב ישתלבו בתכנון השכבתי / מקצועי בהתאם לתפקידם.
רכזות המקצוע יסייעו בהכנת חומרים, רכזת פדגוגית תסייע באיזונים בתמהיל המשימות ורכזת הכלה תיתן מענה למפגשים חברתיים – רגשיים.

מומלץ להעביר את הצוות הדרכה על כלים דיגיטליים חשובים: zoom, גוגל דרייב, גוגל האנגאאוט, גוגל מפות, גוגל תרבות ומוזיאונים, Y school ועוד.

חומרים מצוינים ללמידה עצמית של הצוות:

הסבר כללי על למידה הפוכה וקורסים מקוונים - מסמך (15 עמ'), פרופ' נירה חטיבה, המרכז לקידום הוראה, אוני' ת"א.


גלעד רביד - למידה מרחוק בסטרימינג ועוד אפשרויות

מאמרי ידע

למידה שיתופית מקוונת / עמי סלנט


מה עושות עם ילדים בלי מחשבים?

משימות מבוססות יו-טיוב, משימות באתרים נתמכי סלולארי, משימות בבתים שלא תלויות בטכנולוגיה, משימות מחוברות הלמידה, משימות אומנות, קריאה ועוד, כיד הדמיון הטובה.



** לא כתבתי בפוסט זה דבר על וידוא עשייה / מעקב ובקרה, אולי בקרוב.
כן אומרת שככל שיהיה מעניין יותר ואתן תהיו יותר בעניין, כך המוטיבציה של הילדות-ים תגדל.

חלק שני - רציונל תכנון שבוע וכללי יסוד

תיהנו,
הפוסט יתעדכן תוך כדי תנועה,
ותשלחו חומרים נוספים, אוסיף אותם בשמחה עם קרדיט.

חומרים מהרשת שמצאתי ונשלחו אליי:

דרייב עם אפשרויות שימוש ואפשרויות ווידאו (מתנצלת, לא ראיתי מי פתח-ה את זה)


תמונת עשה ואל תעשה שתירגמה מאנגלית נצחיה פלג - נותנת מעט מיקוד על מיקוד בלומדים ולא במשימות




פוסט שלי בנושא תרגולים מורידי לחץ ומעלי חוסן

כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי רמון, ולכל הכותבים שמוזכרים




13 תגובות:

  1. תודה רבה. שומרת וגם מעבירה למורה של בני

    השבמחק
  2. פוסט נפלא ושימושי. תודה.

    השבמחק
  3. תודה, מעניין ונותן כיוון

    השבמחק
  4. כתבת לשלב משהו פסיכו סוציאלי ולא שייכת קישור.
    תוכלי לצרף?

    השבמחק
    תשובות
    1. בבקשה
      https://flexibleducation.blogspot.com/2020/03/120.html

      צירפתי לינק גם לפוסט

      מחק
  5. מ ע ו ל ה ! עזרת לי מאד תומכת בגישה. ישר כוח

    השבמחק
  6. אתר GOOL בגרויות - לימודים אונליין - הכנה מלאה לבגרויות בחינם כעת לכולם
    Bagrut.co.il
    עקב מצב החירום, על מנת לתמוך בכל התלמידים בארץ באמצעות לימודים בצורה מקוונת, אתר "GOOL בגרויות" נפתח עד לתום חופשת הפסח ללא תשלום- בכל מקצועות הלימוד באתר מכיתה ט' עד כיתה י"ב.

    אתר "GOOL בגרויות" משרת כיום עשרות אלפי תלמידים, והוא מכיל קורסים מקוונים,
    הכוללים לימוד של כל החומר בסרטוני וידאו ואלפי תרגילים פתורים במגוון מקצועות.
    האתר נמצא בשימוש משרד החינוך ופעיל ביותר מ-500 תיכונים.

    הוראות כניסה לתלמידים ולמורים לאתר "GOOL בגרויות" דרך ההזדהות האחידה של משרד החינוך:
    א. יש להיכנס לאתר בכתובת www.bagrut.co.il.
    ב. יש ללחוץ על "הזדהות משרד החינוך". תועברו למסך ההזדהות של משרד החינוך.
    ג. במסך ההזדהות יש להזין את שם המשתמש והסיסמה שקיבלתם מהמחנכים/מזכירות. לידיעתכם, אלו אותם שם משתמש וסיסמה שבהם משתמשים לראות את ציוני הבגרות. למי שאין את שם המשתמש והסיסמה שלו, ניתן להכניס מספר ת.ז. ולקבל קוד חד פעמי לנייד.
    ד. תלמיד שאין לו שם משתמש וסיסמה והמספר שלו לא מוזן במערכות של משרד החינוך יצטרך להתקשר לטלפון של מרכז התמיכה של משרד החינוך בטלפון 6552*.
    ה. לאחר הזנת הפרטים ולחיצה על "כניסה" תוחזרו לאתר GOOL. כל תכני הבגרויות פתוחים בפניכם.

    בהצלחה בלימודים!   
    אנחנו ב"GOOL" מאחלים לכולנו, שנעבור את התקופה הלא פשוטה הזו בבריאות ובקלות עד כמה שניתן.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, אוסיף במייל המשך - חומרים

      מחק
  7. תודה רבה, מאיר עיניים.

    השבמחק