יום ראשון, 14 ביולי 2019

רפלקציה - לא לפחד ממנה, כן להינות ממנה - פוסט פרקטי

למה רפלקציה?

לפני שאנסה להסביר מהן יתרונות הרפלקציה לדעתי, אציג ארבע הנחות יסוד איתן אני עובדת:

1. מילים, אוצר מילים רחב, הם הבסיס לחלומות, הבעה ואיפשור שיח פנימי וחיצוני.
2. כתיבה חופשית, כתיבה מאפשרת, היא כלי רב עוצמה בפני עצמו, שמסייע לשפר כל תהליך כתיבה (כולל טיעונית),
אני מנסה לתת לילדים / אנשים איתם אני עובדת, לכתוב כמה שיותר - חלומות, רעיונות, רשימות, כתיבה גרפית, כתיבה אסוציאטיבית, מחשבות, כתיבה על נושאים מוגדרים, כתיבה טיעונית.
3. ישנם תוצרים שהם לעיניי הילד/ה בלבד, ואינם קשורים למורה; עולם אישי הוא קריטי בהתפתחות.
4. מערכות יחסים הן הבסיס, הראשונה היא מערכת היחסים שלנו עם עצמנו.

ולפני שאציג את סוגי הביטוי אני חייבת להתייחס לעובדה שרפלקציה הפכה למילת גנאי כמעט, מילה משומשת כזאת,
מילה שכמעט רודדה מהפרקטיקה עצמה, מהמהות שלה; היטיב לכתוב זאת מישהו באיזה פוסט פייסבוק שנתקלתי בו (ולכן איני יכולה לתת קרדיט, אבל זוכרת קרוב לניסוח המקורי)- "הילדים כבר יודעים מה מצפים מהם לכתוב בתעודה, וזה מה שיש שם, ברפלקציה הזאת".

אבל רפלקציה היא בעצם הבנת העצמי, היכולת להסתכל על עצמי ואל עצמי בנקודה הזאת, או אל מול סוגייה מכל סוג ולומר לעצמי את האמת.
אני מאמינה, כפי שאמר בורדייה שיכולת הכרת העצמי - היא יכולת אנליטית של אדם להבין מי הוא ומה הוא בהתאם למקום / מרחב (שדה בכתיבתו של בורדייה) בו הוא מתנהל.

אני משתמשת בשלושה סוגי רפלקציה מתוך הבנה שללומדים שונים יש צרכים שונים ויכולות ביטוי אחרות.
ויש להשתמש ברפלקציה לטובת מטרות ברורות - פיתוח מיומנויות, קישור לציר החברתי של הכיתה, חיבור להתפתחות האישית וכד'.

רפלקציה משרתת אותי כמנחה וכמורה ומשרתת את הלומדים; היא מאפשרת לי להציב מולם מראה בנקודות שנראות לי חשובות בתהליך הלמידה ובתהליך ההתפתחות.
אני יכולה להשתמש ברפלקציה באופנים שונים, וחשוב לבנות את המסוגלות לכתיבה/ ציור רפלקטיבי באופן הדרגתי,
באופן בו הלומד/ת מבינים את התועלת עבורם, מרגישים בטוחים שהכתיבה היא בראשונה עבורם, ולאט לאט משפרים ביקורת/ משוב עצמי וכתיבה ברורה וכנה.
עם הזמן התהליך הופך להיות אוטומטי, ומשמש את הלומדות/ים באופן עצמאי.

להלן שילוב אפשרי של כתיבה רפלקטיבית בכיתה (ללא קשר לתעודות, תעודה היא רק נקודה בתהליך האישי והפדגוגי)



מצרפת שתי דוגמאות לעבודה על כתיבה רפלקטיבית של חוזקות - מתאים מכיתה ו' עד תמיד - תרגיל המראה
                                                                                   
לראות מוסיקה וקצב - מתאים מכיתה ב' עד האקדמיה

ודוגמה שליוותה את הכיתה שלי השנה - הלדות/ים קיבלו סכמה של לב, צבעו - כתבו וציירו - "לב שמח", לאחר חודשיים קיבלו את אותה סכמה וציירו "לב כועס" - לאחר מכן נעשה שיח שלם על רגשות ובחירה. 

אסיים בפרק משיר נפלא של יונוס אמרה:

" החכמה היא חכמת הידיעה
של חכמת הכרת העצמי
אם איני מבין את עצמי
לשם מה למדתי קריאה?"



אשמח לענות על כל שאלה ולסייע, שרון.




כל הזכויות שמורות לשרון רמון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה