אתן.ם יודעות ויודעים שהרבה ילדים לא יודעים מה זה עוני?
שנוער לא מבין שמושגים כמו קו העוני, מדינת רווחה, סוציאליזם הם מציאות חיים של א.נשים?
שנוער שיש לו לא מסוגל לעיתים לדמיין מחסור? או אפילו את האפשרות המדהימה שאין "מעדן חלבון" בבית....
ומהצד השני - נוער וילדות.ים שאין להם, או יש להם פחות, או חיים במאבק - אם לא ידברו איתם על כל מה שאפשרי, על המושגים, על מאבק ואקטיביזם - לא יוכלו לדרוש, או ייכנעו למציאות של הישרדות, על כל המשתמע מכך?
כשלימדתי ביסודי עבדתי על מושגים כאלו דרך סרטים ודרך שירים,
בעקבות כתבה חשובה שהתפרסמה השבוע בעיתון "דבר" - "הביטוח הלאומי: אחד מחמישה - עני; ישראל שניה בשיעור העוני ב - OECD" אני חושבת שיש צורך לקרוא את הכתבה יחד - עם הכיתה, החל מכיתה ט' (אולי אפילו מכיתה ח' - אם רוצות להתאמץ איתם).
המלצה למבנה שיעור בנושא
1. הבהרת / הכרת מושגים
קו העוני, ביטוח לאומי, עוני, מדינת רווחה, רווחה נפשית, ניעות מעמדית.
מערך שנתקלתי בו - ללא שם הכותב על "קו העוני"
דו"ח העוני האלטרנטיבי 2024 לתת
מערך מעולה של המגדלור - המציאות הכלכלית של 2025
2. קריאת הכתבה
3. שימוש בשירים לשיחה על הנושאים דרך מציאות חיים של א.נשים, להלן המלצותיי
א. אנשים מגולגלים בתוך נייר עיתון - טיפקס (לחצו על הלינק למערך)
ב. מיליונים - אתי אנקרי - הסבר + מילים + השיר (תרבות IL מטח)
ג. אין לי כסף אין לי - גידי גוב
השיר יצא ב-1985 אבל נשאר רלוונטי כל הזמן. המצוקה הכלכלית שמתוארת בשיר מתאימה מאד למה שאנחנו שומעים בשטח – ההורים מסייעים לצעירים כלכלית, אבל מגיעים גם הם לנקודה בה הם לא יכולים יותר. הפער בין המצוי לרצוי, שחוצה דורות ומעמדות, הוא מסימני המאבק המובהקים ביותר. מנהיגי המאבק יודעים לספר שהם עובדים ומשתכרים לא רע, אבל עדיין לא מצליחים לגמור את החודש. אז נכון, השלגון אולי הוחלף באייפד 2, אבל הרעיון המרכזי נשאר בדיוק אותו הדבר.
ד. לא גומר ת'חודש - ביצוע מקורי - אריק לביא, חידוש - ג'ימבו ג'יי ואורית טשומה.
הסבר על השיר ועל מציאות חייו של אריק לביא באותה תקופה.
ה. אין קשר - פורטיס - שיר על כסף וחומר בהקשר לחיים של כולנו והמאבק בדבר.
כתבה עם הסבר על שירי מחאה שלו ושל ברי.
ו. רוני סומק
קו העוני
כְּאִלּוּ אֶפְשָׁר לִמְתֹחַ קַו וְלוֹמַר: מִתַּחְתָּיו הָעֹנִי.
הִנֵּה הַלֶּחֶם שֶׁבְּצִבְעֵי אִפּוּר זוֹלִים
נִהְיָה שָׁחֹר
וְהַזֵּיתִים בְּצַלַּחַת קְטַנָּה
עַל מַפַּת הַשֻּׁלְחָן.
בָּאֲוִיר, עָפוּ יוֹנִים בִּמְטַס הַצְדָּעָה
לִצְלִילֵי הַפַּעֲמוֹן שֶׁבְּיַד מוֹכֵר הַנֵּפְט בָּעֲגָלָה הָאֲדֻמָּה,
וְהָיָה גַּם קוֹל הַנְּחִיתָה שֶׁל מַגְּפֵי הַגּוּמִי בָּאֲדָמָה הַבֻּצִּית.
הָיִיתִי יֶלֶד, בַּבַּיִת שֶׁקָּרְאוּ לוֹ צְרִיף,
בַּשְּׁכוּנָה שֶׁאָמְרוּ עָלֶיהָ מַעְבָּרָה.
הַקַּו הַיָּחִיד שֶׁרָאִיתִי הָיָה קַו הָאֹפֶק וּמִתַּחְתָּיו הַכֹּל נִרְאָה
עֹנִי.
4. דיון, כתיבה רפלקטיבית ואולי כרזות או מפת חשיבה בעקבות.
אשמח לענות על שאלות, להכיר שירים או חומרים נוספים בנושא, שרון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה