יום שלישי, 15 במאי 2018

TOY - שיר, דמות, מהפיכה !!?? נושאים לדיון + תהליך היצירה כ - case study

השבוע, 12/5/18, זכתה נטע ברזילי, וכל הצוות שאיתה ומאחוריה בארוויזיון, 20 שנה מאז הזכייה האחרונה של ישראל.
השמחה, הקולקטיביות, הלאומיות הישראלית במיטבה, תחושת אחדות.
אני באופן אישי מטורפת על השיר, וגם הילדים שלי שרים ורוקדים אותו איתי. רותם, הבן שלי, אמר לי שנטע קצת משוגעת, וזה מה שהופך את השיר לכיפי, "כי אפשר להשתגע".
ואני חושבת שהוא צודק, ולוקחת את זה לרמה הבאה - כי אפשר להיות מי שאנחנו, או אולי מי שבא לנו להיות, באמת.



אני לא מכירה את נטע, ואלפי סטטוסים, פוסטים ודעות נכתבו עליה; אני כן בטוחה שהיא מרגישה בנוח עם עצמה; ולא סתם היא אמרה לאילנה דיין שאם יבוא לה היא תרזה, או שלא.
וקבוצות שונות ניכסו אותה כסמל - נשים, פמיניסטיות, נשים מלאות; אבל הניכוס הזה, בעיני, חוטא לאמת - היא נטע;
היא גם אישה, יוצרת, מלאה, ובטח עד המון דברים שהיא מגדירה את עצמה. ואחת המהויות, בעיני, בחינוך היא להצליח לגדל אנשים - נשים, בעלי אמונה בעצמם, מרובי שכבות ועניין, מעיזים ומבינים שאין אף אחד כמותם.

אני רוצה לצאת למבט על ולהציע כמה שאלות מעניינות לדיון ולמידה בכיתה, אשמח מאוד לשמוע מה דעתכן ולהוסיף רעיונות (עם קרדיט כמובן):

1. תהליך היצירה - דורון מדלי, אחד מכותבי השיר (שנכתב בצוות) מתראיין אצל דלית רצ'סטר על תהליך כתיבת השיר, האמונה בנצחון, עבודת הצוות והמוכנות תוך התמדה של שנים בתחום - הראיון המוקלט.
צריך להכניס לכיתה תהליכים של יצירה/ המצאות/ חדשנות על מנת ללמוד על התהליך.
כאשר ילדות וילדים רואים רק את הקצה, כל מה שמהותי - מתמסמס.
נושאים לשיח / עבודה - עבודת צוות, מרעיון למוצר, חדשנות, התמדה.

2. הכוכב הבא + אהבנו את נטע או לא - תהליכי שיפוט
האם היא היתה רק גימיק בהתחלה? האם התחברנו אליה? האם היא הפכה ל"מאמי" רק אל מול סיכויי הזכייה?
האם היא השתנתה בעקבות ביקורות מהשופטים, מהקהל בבית?

3. דימוי גוף
נושא שמלווה את נטע ואת השיר הוא המראה שלה.
אני חושבת שהראיון של גיא פינס איתה מעולה בהמון היבטים חינוכיים-
יחסי ציבור, נטע כדמות הקצה שהפכה למיינסטרים, פוליטיקה בינ"ל, נטע שמדברת על עצמה בכנות מדהימה, איך מראיינים- מה שמעניין את המראיין הוא הפוקוס, המראה של נטע, בריונות ברשת.

שאלת המפתח - מה שונה בה לעומת זמרות אחרות? מה זה מאפשר? האם זה באמת מאפשר?

4. "מגיע לי" מול כל אלה שעזרו לי - מול או גם וגם?
עמוד שדרה אישיותי - אם אעבוד, ואתמיד מגיע לי להצליח.
האם הצלחה נוחתת עלינו?
חבריה סיפרו ששנים היא מופיעה עד לפריצה הגדולה - 

5. יצירתיות - איך לקחת רעיון ולפתח אותו.
כדאי להיעזר בפוסט קודם שני על פיתוח יצירתיות.
אפשר להשתמש בשיר של נטע מיום העצמאות - "הורה היאחזות" של כוורת - ולדבר על השינויים שהיא עשתה בו - הורה היאחזות הגרסה של נטע.

6. האם באמת נקבל עכשיו שונות ביתר קלות?
איזו "שונות" קל לקבל?
האם "שונות" מצליחה היא אחרת מ"שונות" אחרת?
מה מפחיד ב"שונות"?

7. רק תהיו אתם - קחו את זה רחוק!!

אם אתן אוהבות לעבוד עם שירים, הנה פוסטים על נמסטה ומוגזם.

בשבוע הבא אעלה פוסט על שימוש בחומרים ויזואליים בכיתה - מודל ופרקטיקה - ממליצה להירשם לבלוג, מלבן מצד ימין (:

שרון.



כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי רמון.


2 comments: