יום שלישי, 29 באפריל 2014

לקראת יום הזכרון- שיעור שמתאים לילדי א'-ב' בנושא אובדן "מה זה למות"

מה זה למות?
שיעור בעקבות מוות/ לפני יום הזכרון

נושא המוות הוא נושא מורכב הן מבחינת תפיסתו התרבותית חברתית והן בהיבט הרגשי. ילדים בגילאי גן חובה- א' עוסקים רבות בשאלות על מוות, ונפגשים עם מושג המוות בחיי היום יום; אם במשפחה או במעגל החברים ואם כחלק מהחיים הציבוריים (אריאל שרון, אריק אינשטיין, עזריה אלון ועוד). חוסר מידע או מידע שגוי עלול לייצר חרדות מתוך אי- ודאות ויצירת פנטסיה לגביו. במקביל, כמבוגרות, קשה לנו לעיתים לדבר על נושא כה מורכב, בין אם מתוך לחץ אישי ובין אם מתוך חוסר בטחון או הימנעות.
בנוסף, ביטויים כמו: אני רוצה למות, אין לי כוח לחיות הופכים לשגורים בפי חלק מהילדים וקיימים בשיח במרחב הכיתתי, לרוב ללא הגיון או רציונל שימושי; וישנה סברה שחלק מהאלימות בעיקר בארה"ב קשורה למשחקי המחשב, שם "מתים" וחיים שוב....

העליתי על הכתב שיעור שאני אעשה עם הכיתה שלי לקראת יום הזכרון, לפני העיסוק במלחמות ובזכרון ולשם מה הוא.

השיעור הוא שיעור מונחה תלמידים, הם מכתיבים אילו נושאים קשורים עולים וכמה נכנסים אליהם לעומק.
א.      הצגת הנושא- מוות.
ב.      מה אתם יודעים על מוות? בניית שמש אסוציאציות.
ג.       האם הכרתם מישהו שנפטר? מה אתם מרגישים בקשר לזה?
ד.      איך אתם מרגישים בנוגע לזה?
ה.      זמן שאלות-
מענה נייטרלי ומותאם גיל לשאלות, דוגמאות:
1. כולם מתים? כן, בדרך כלל כשזקנים מאוד.
2. אבל מתים ממחלות? לפעמים, אבל יש חיסונים, ורפואה מעולה.....
3. מה קורה אחרי שמתים? אף אחת לא יודעת בדיוק אבל אולי עולים לשמים, אולי יש גן עדן, אולי.....
ניתן לתת להם להעלות אפשרויות ולתמוך בהן כל עוד הן הגיוניות.
ו.        מעבר לשולחנות קריאה, שלושה ספרים:
1.      הבקבוק והלב- המילה מוות אינה מוזכרת כלל, רק התחושות והגעגוע.
2.      סיפור מהחיים- מוות של ציפור.
3.      ללי וסבא- ילדה שגילתה על בן משפחתה שנפטר.
הילדים בוחרים ספר שמתאים להם (קבוצתית) וקוראים אותו, ואז כל אחת/ד מציירים מה שהם רוצים:
מכתב לקרוב משפחה שנפטר, ציור על המוות, רגש, מחשבה וכו'.

ז.       סיכום השיעור וזמן לשאלות.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה