יום רביעי, 18 בדצמבר 2013

לומדים לקרוא

כיתה א', פעם ראשונה, והאחריות כה גדולה ומשמעותית. לקחת ילדים, ולא מעט- 37, למסע מורכב שבסופו הצבתי לעצמי מספר מטרות מרכזיות:
1. שהילדים יסיימו את השנה ככיתה מגובשת עם ערכי חברות חזקים.
2. אהבת הלמידה- הדרך והתוצאות.
3. חוויות חינוכיות, אתגריות, רגשיות, לימודיות ונוספות- לאורך כל השנה.
4. למידה חוויתית ועירוב דרכי הוראה שונות שיעזרו לילדים לפתח את אופי הלמידה שלהם.
5. הצלחה לימודית.
בכל בוקר, ובכל לילה אני מזכירה לעצמי שההתנהלות היומיומית בכיתה ועוגנים שונים אשר מרכיבים את השבוע שלנו יגרמו למטרות האלה להתרחש.

בפוסט הזה אני רוצה להציג את התפיסה שלי ללימוד הקריאה והכתיבה, מיומנויות מורכבות מעשרות יכולות, חלקן: יכולות גרפו מוטוריות, חגורת כתפיים חזקה, יכולת העתקה, זכרון, פענוח, קשר סמל- צליל, הבנה פונטית ועוד.
מתוך אמונה שהלמידה צריכה להיות חוויה מאוזנת מבחינת האתגר וההצלחה לכל שלב בלמידה המובנת בניתי מספר משחקים שניתן לשחקם בבית, איתי- מה שנעשה באופן יומיומי בכיתה, ואחד עם השני. היתרון בשילוב משחקים הוא בהכנסת מוטיבים בהם הילדים חזקים- ריצה, חיפוש וסריקה, הרכבה, תחרות, שת"פ, ידע לימודי קודם ועוד לשם לימוד מיומנויות חדשות וידע חדש.
במקביל, הוכח במחקרים רבים שכאשר רוכשים ומבססים ידע חדש תוך כדי פעילות מוטורית מסוגים שונים ישנה הטמעה איכותית יותר של החומר והידע.

להלן מספר דוגמאות, אשמח לדעתכם ותגובותיכם על סמך ניסיונכם:
טרום קריאה:
1.      כרטיסיות- כל אחד בתורו מוציא קלף ואומרים את כל המילים שמתחילות באות הזו (אפשר לפי קטגוריות).

2.      כרטיסיות- אם מכינים פעמיים את כל האותיות ניתן לשחק "מלחמה" כמו עם קלפים אמיתיים של מספרים. האות הגבוהה מנצחת, שתי אותיות אותו הדבר- מלחמה.
יתרון המשחק- ילדים אוהבים לשחק במלחמה ולנצח, והתחרות והאתגר יוצרות מוטיבציה, משפרות מהירות תגובה, מהירות זיהוי וכד'.
אם טועים להזכיר את הסדר.
אותיות "דרך הגוף":
1.      תנועה בגוף- הליכה איטית, הליכה "גדולה", הליכה עם עצירות באמצע, הליכה באופנים שונים (קנגורו, צפרדע, נחש....).
יחד עם חבר- עשו משולש, מרובע, עיגול....
בשלישייה- כנ"ל.
2.      למתוח קו בין שני אברים בגוף, לדוגמא: בין הידיים, בין יד לרגל.
לסמן עם הזרת, עם אצבע, עם הסנטר קווים; בין המרפק לכתף, בין הכתף לצוואר ועוד.
3.      לצייר עם הגוף "קשקוש", לצייר עם הגוף קווים מקבילים, לצייר עם הגוף צורה סגורה, צורה פתוחה, צורה גדולה, קטנה וכד'.
4.      היד/ הרגל/ הראש הופכת לטוש/ מברשת ומציירים את האותיות שלמדנו מלמעלה למטה.
לצייר עם היד ולומר מלמעלה- הצידה (/ ימינה מי שיודע), למטה, למעלה- לתמלל את התנועה (יוצר קשר בין התנועה לצורה, לכיוונים, לאות.
5.      לעשות עם כל הגוף אות ולנוע איתה- האות הולכת, קופצת, רצה- אבל שומרת על צורתה.
6. לחלק את הכיתה לקבוצות של 4 ולבקש שיעשו את האות- ש, ב וכו'. 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה