יום ראשון, 4 בספטמבר 2016

הכנסת טקסטים מאתגרים לשגרת לימוד השפה, כיתות ו' עד תיכון

השנה, כחלק מלימודי השפה של כיתה ו' החלטתי לשלב כל שבוע מאמר/ כתבה/ שיר מאתגר.
ההגדרות לטקסט מאתגר הן:
לא מתכנית הלימודים, ברמה של לפחות כיתה ט', בעל קשר לאירוע אקטואלי ובעל הקשר פדגוגי (זה החלק הקל שכן ניתן להחיל המון נושאים על טקסטים שונים).

השבוע בחרתי במאמר מעולה של דרור פויר שפורסם ב"גלובס"- פוקימון בליינד.



לשם המשימה עבדנו שיעור כפול; להלן מבנה השיעור:

1. קריאה אישית את הטקסט- 20 דקות; תוך סימון מילים קשות, מילות שאלה(נעשתה הקנייה/ תזכורת לפני קריאת הטקסט).
כתיבת תמצית פסקה ליד כל פסקה (תמצית קצרה שמחליפה את הטקסט, קדם סיכום, פוסט משפט מפתח/ תיאור ארוך של פסקה).
2. דיון בקבוצה על הטקסט- מה הבנו, מה חשבנו- יישור קו/ העלאת דילמות.
3. במילה אחת תיאור הרגש עם קבלת הטקסט; מספר מילים שעלו בכיתה: אתגר, לחץ, עניין, משעמם כי לא מובן, אחר, ארוך, כיף.
4. דיון בכיתה-
בהתחלה הילדים סיפרו על מה הטקסט- אני רשמתי מיפוי טקסט (תרשים זרימה).
5. ניתוח החלקים, דיון על הקשר לחיים שלנו ודוגמאות.
6. מעבר פסקות וסיכום, תוך העלאת דעות אישיות – ראו צילומים על מנת להבין את מורכבות הטקסט והמסר- איך ניתן להבין את ה"אחר".

** חשוב מאוד להבהיר ולהסביר בתחילת השיעור- זה בסדר לא להבין הכל. מטרת הטקסט היא להתעמת עם טקסט "של גדולים"/ מורכב/ אחר.

אני עברתי שיעור מרתק יחד עם הילדים. התהליכים של הגישה לטקסט היו שונים, הדילמות ברמה אחרת, סוג השאלות ששאלתי היה אחר, וכן התובנה שהילדים מתקשים לענות על- תגדירו מטרת על/ תגדירו מושג וכד' ללא דוגמאות (ועל כך אכתוב פוסט נפרד שיעסוק בסוג השאלות שאנו שואלות ואופן החשיבה שאנו מפתחות). לאחר שהבנתי שקיים פער, לאחר שיעור השפה התמקדתי בסוג שאלות זה ושמתי לעצמי מטרה לפתח את תפיסת המושג וההסבר שלו.

הטקסט מתאים החל מכיתה ו' עם הדרכה ועד י"ב, כאשר בכל כיתה ניתן להתאים את רמת הדיון  ואת ההקשרים המתאימים.

הנושאים שבחרתי לעסוק בהם הם:
"אחרות"
בנעליי האחר
Theory of mind
מה מייחד אותנו
איך ניתן להבין בעיות של אחרים.





כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ©





7 תגובות:

  1. ממש יפה, חשוב מאוד לשלב טקסטים אקטואליים לשיעורים שכן העניין והצוטיהציה עןלים
    הטקסטים אינם מגוייסים
    ויש בהם ערך

    השבמחק
  2. שרון הרעיון נהדר, גם אני עושה זאת בשיעורי. אעביר לך גם משלי. אשמח לקבל את הטקסט הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה הלינק (הכנסתי גם לפוסט)
      http://www.globes.co.il/news/docview.aspx?did=1001140790

      אשמח לקבל מאמרים, תודה

      מחק
  3. קניתי את הרעיון . מקסים. האחר - הבנת האחר משתלב עם התוכנית של משרד החינוך "האחר הוא אני " .

    השבמחק
  4. קניתי את הרעיון . מקסים. האחר - הבנת האחר משתלב עם התוכנית של משרד החינוך "האחר הוא אני " .

    השבמחק