יום שני, 20 ביולי 2020

ללמוד כדי ללמד

הקורונה הכניסה לבתי הספר את ההכרח לייצר שינוי באופני הלמידה; רוב בתי הספר, גם כאלו שנתקלו באתגרים רבים, סיכמו את השנה בתחושה של הצלחה, ממספר סיבות:
2. התמודדות עם שינויים רבים בפרקי זמן קצרים
3. למידה מהירה (לעיתים למידת עומק, לעיתים למידת פתרונות)
4. שינוי
5. אוטונומיה
6. גיבוש ציוותי ועמידה משותפת באתגרים.

עם סיום השנה, מעט במפתיע, קיווינו שנקבל מתווה ברור לאחד בספטמבר; לצערי, זה עדיין לא קרה, ועל אף שאני מבינה את המורכבות הרבה (הן כמנהלת בי"ס והן בתפקידי בפיקוד העורף) אני חושבת שיש מספר צעדים שניתן לעשות.

 ** אני שומרת לעצמי את היכולת לחזור לפוסט הזה ולשנות חלק מהתפיסות או המבנה, משום שמה שאציג בפוסט היום, הוא חלק מתהליך העבודה שלי, אותו אני עושה עם עצמי, עם צוות הניהול, והוא ימשיך לעבודה עם הצוות  - לקראת שנה הבאה.

בתפיסת הלמידה שלי אני מאמינה בחיבור בין בסיס לכנפיים:
בסיס - מטרות ברורות, סדירויות, מערכת תומכת, תפקידים ועוד
כנפיים - אוטונומיה לרכזות, מחנכות (גם מורות מקצועיות הן מחנכות מבחינתי, כתפיסת בסיס) להשתמש בכל חומר כחומר פדגוגי אל מול המטרות.
מיפיתי את השלבים מהאישי, דרך המערכתי, עבור בבתי הספר כיחידת הלמידה הרלוונטית וחזור לאישי - משום שהכל יקום וייפול על דמות המחנכ-ת.

שינוי פני הלמידה במציאות הקורונה דורש שינוי חשיבתי - תפיסתי של כלל המעורבים בלמידה - 
צוות - ילדים - הורים - קהילה.
נוח, וגם מוצדק, העיסוק באמצעי קצה, אך למידה מרחוק בנויה קודם כל מההבנה שיש צורך לקחת אחריות על הלמידה, ובניית הלמידה יכולה להיות מורכבת מלמידה טכנולוגית (מחשב / פלאפון), למידה בחוברות, למידה דרך פרוייקטים ותרבות  (לקריאה על למידה רלוונטית) ועוד.





למערכת החינוך יש כמות משאבים עצומה, לתפיסתי, אין אתר שמרכז בצורה מיטבית את הכל, ומייצר ניהול ידע איכותי, זמין ושקוף, אם יהיה אחד כזה - נזכה כולנו.
בנוסף, לאור המציאות, קיוויתי, ועדיין מקווה, שמישהו ירים את הכפפה וייצר יום למידה מרוכז - ברשת (ארבע שעות) לפני הראשון לספטמבר על סביבות למידה, זה ייצר הפחתת לחץ משמעותית לפתיחת השנה (את השאר נלמד תוך כדי תנועה).



ברמה הבית ספרית, צריך לקשור בין כלל הגורמים - מטרות, אופני עבודה, השתלמות ועוד לכדי תמהיל שייצור מענה מיטבי, בין אם למידה רגילה - שהחלה להשתנות, בין אם בקפסולות ובין אם בלמידה מרחוק


ואם הכל עובד, מה אני מקווה שיקרה ברמה האישית - מקצועית?
שינוי לא מתרחש תוך חמישה חודשים, בטח לא כזה שממשיך לנצח, שינוי הוא תהליך של חשיבה, הפנמה, פעולה והתמדה.

ממשיכה לחשוב (:
הפוסטים הבאים יעסקו בהיבטים חברתיים ורגשיים בלמידה מרחוק (ומקרוב) דרך מודל של "נרטיב כיתה", וביחידת תוכן לתכנון שבוע.



שלכם-ן, שרון
אשמח לענות לכל שאלה.


כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי - רמון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה