ילדים ואנשים נהנים לראות סרט או סדרה משום שזו כניסה לעולם דמיון ויזואלי, מובן, בסך הכל. סרטים מאפשרים הזדהות עם דמות, הזדהות עם ערכים, עם מעשים וגם את טווח הרגשות ההפוך- לא לאהוב דמות ולא להזדהות עם ערכיה.
אני אוהבת להשתמש בסרטים וסדרות בכיתה משום שזהו כלי זמין וניתן למצוא סרט/ סדרה לכל נושא.
בנוסף, ילדים צופים בסרטים וסדרות רבות. האם שאלתן-ם את עצמכן-ם מה הם מבינים מהסרטים?
האם הם קולטים את הנונסנס? את הסרקזם? את העומק הרגשי?
יש לנו יכולת ללמד את הילדים להתבונן ולהעמיק תוך כדי שימוש בסרט כפלטפורמה לפתיחת נושאים רבים, תרגול נושאים וחשיפה.
איך?
שימוש בסרטים / סדרות דוקומנטריים וסרטים עלילתיים- בצפייה מודרכת;
נושאים:
משימות שפה- תיאור דמות, איתור מידע, פסקת טיעון ועוד
הכרות של תקופה- היסטוריה, תנ"ך
גיאוגרפיה
דת- הכרות עם דתות, דיונים על דת
ספורט
רגשי וחברתי- פיתוח דיונים על רבדים של דמות, סיטואציות חברתיות, קונפליקטים (אישיים ובינאישיים), התבגרות, פרידה ועוד
סביבה וטבע
ביולוגיה
כלכלה
משפטים, מוסר, אתיקה
ועוד
דוגמה לצפייה מודרכת בסרט התנגשות הטיטאנים-
קהל יעד- כיתה ו' עד י"ב
מטרות:
1. הכרת דמויות מהמיתולוגיה היוונית (היסטוריה ומיתולוגיה)
2. שיפור הבנת הנראה ואיתור מידע (שפה ומיומנויות צפייה)
3. כתיבת פסקת טיעון על דמות אהובה (שפה)
4. שיח על קונפליקטים (רגשי).
משימת צפייה:
1. אתרו את כל הדמויות המיתולוגיות/ שלטוניות ופילוסופיות בסרט.
2. כיתבו את כל הקונפליקטים בסרט- אישיים ובין אישיים.
3. ציינו את המיתוסים עליהם מסופר בסרט.
4. כיתבו מידע על דמות אהובה.
עיבוד עם המחנכת:
א. איסוף כלל המידע של כולם (ניתן לבצע בקבוצות ומסירת מידע מרוכז ברמה הכיתתית).
ב. כתיבת אפיוני דמות עשירים במידע.
ג. שיח על קונפליקטים ובחירת קונפליקט עיקרי לדיון והעמקה בכיתה (בהתאם לגיל/ צרכים).
פוסט עם המלצות לסדרות עד כיתה ד'
ניתן לעבוד עם כלים לעריכת סרטים / להערות שיתופיות על מנת לייצר למידה שיתופית בכיתה.
דוגמאות לסרטים, שכבת ו'- תיכון (הפעילו שיקול דעת איזה סרט מתאים לאיזו כיתה):
פילוסופיה (מטריקס), פסיכולוגיה (שתיקת הכבשים), התבגרות (הקול בראש), מתמטיקה (נפלאות התבונה), דת (למלא את החלל), גאוגרפיה (מסביב לעולם בשמונים יום), טבע (באג לייף), ספורט (אורות ליל שישי), אסטרונומיה (בין כוכבים), ביולוגיה (הזבוב), כלכלה (מכונת הכסף), משפטים (האישה הטובה), אתיקה (עין בשמיים), מוסיקה (לה לה לנד), גאולוגיה (סאן אנדראס), נהיגה (מהיר ועצבני), אני סאם (אנשים עם צרכים מיוחדים), מה עובר על גילברט (אנשים עם צרכים מיוחדים)
ניתן לעבוד עם כלים לעריכת סרטים / להערות שיתופיות על מנת לייצר למידה שיתופית בכיתה.
דוגמאות לסרטים, שכבת ו'- תיכון (הפעילו שיקול דעת איזה סרט מתאים לאיזו כיתה):
פילוסופיה (מטריקס), פסיכולוגיה (שתיקת הכבשים), התבגרות (הקול בראש), מתמטיקה (נפלאות התבונה), דת (למלא את החלל), גאוגרפיה (מסביב לעולם בשמונים יום), טבע (באג לייף), ספורט (אורות ליל שישי), אסטרונומיה (בין כוכבים), ביולוגיה (הזבוב), כלכלה (מכונת הכסף), משפטים (האישה הטובה), אתיקה (עין בשמיים), מוסיקה (לה לה לנד), גאולוגיה (סאן אנדראס), נהיגה (מהיר ועצבני), אני סאם (אנשים עם צרכים מיוחדים), מה עובר על גילברט (אנשים עם צרכים מיוחדים)
נצרות - הפסיון של ישו, הפיתוי האחרון של ישו, בן חור, שתיקה
איסלאם - פרספוליס, שתיקה
בודהיזם - קאנדאן, שבע שנים בטיבט, בודהה קטן
איסלאם - פרספוליס, שתיקה
בודהיזם - קאנדאן, שבע שנים בטיבט, בודהה קטן
שינטו - סרטי מיאזאקי
התבגרות:
בילי אליוט, יפה בוורוד, מועדון ארוחת הבוקר, אני והחבר'ה, מישהו לרוץ איתו, הגוניס, מואנה, המסע המופלא, הוגו, קרטה קיד, הסיפור שאינו נגמר, ארץ יצורי הפרא.
** תודה לעדן גוריון על המלצות לסרטים מעולים ללמידה בתחומים מופלאים!
** תודה לדן מיכאלי ודרור מילר על הגרפיקה.
** תודה לדן מיכאלי ודרור מילר על הגרפיקה.
כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ©
פוסט חשוב !!
השבמחקבהערכה,
עמי סלנט
http://amisalant.com/
תודה רבה!!
מחקשרון