החלטתי לכתוב את הפוסט הזה לאחר ששלושה אנשים שונים שאלו אותי השבוע שאלות על פיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות (תחום ההתמחות שלי) משלושה היבטים שונים. קולגה מתחום ניתוח ההתנהגות, מחנכות בקורס שאני מעבירה, במפגש שעסק בלמידה שנקודת המוצא שלה היא ספרים וחברה שרוצה ללמד דבר מה את ביתה.
בפוסט אציג ספרים שאני אוהבת לעבוד איתם בהיבט חברתי ורגשי על תחומים שונים:
אני ורגשותיי
זיהוי רגשות
בטחון עצמי
אחרות
חברות
קבלת האחר
ביטוי עצמי
הבנת האחר
ניתן לקחת כל ספר למקומות וכיוונים אחרים; ניתן להשתמש בספרים גם למשימות לימודיות כמו- כתיבה על הספר, איתור מידע, אפיון דמות ועוד.
אתחיל מסיפור אמיתי שהתרחש לא מזמן:
בגן אחד לימדו את הילדים (טרום חובה וחובה) את הספר "ציפור הנפש". ספר נפלא, שמצריך תיווך מתאים לגילאים הצעירים. לאחר הקראת הספר ישבה הגננת על ילדים בקבוצות של חמישה ילדים ושאלה אותם מה הם מרגישים בציפור הנפש שלהם ואילו רגשות יש להם.
אחד הילדים אמר שיש לו מגירה של תניני רגשות.
הגננת הגיבה כך- "אין דבר כזה תניני רגשות. צריך רגש- שמחה, כעס, התלהבו...."
בערב, הילד סיפר על הספר בבית וביקש שיקריאו לו אותו. לקראת סוף הספר הילד פרץ בבכי.
אמו שאלה אותו מה קרה, והוא ענה שהוא אמר שיש לו תניני רגשות והגננת אמרה לו ש- "אין דבר כזה".
האם נתנה הסבר על כך שגם גננות טועות לפעמים, שאולי הגננת לא מכירה את הרגש, שכל רגש הוא לגיטימי ושלמחרת היא תדבר עם הגננת.
בשיחה עם הגננת הגננת אמרה שהיא "לא חשבה שילדים ימשיגו רגש בצורת יצירתיות; לא חשבה על זה עד כה, וכי היא מבינה".
רגשות הם עניין סובייקטיבי. ילדים ומבוגרים יכולים להמשיג רגשות בכל צורה שנוחה להן-ם. חשוב לאפשר לילדים פתח לעולם הדמיון שלהם ולשפה שלהם. מה שעבור ילד הוא "תנין דמיון" יכול להיות מגוון עצום של רגשות או מחשבות ואולי מילה אחרת לרגש ספציפי.
בנוסף, עלינו לזכור שישנם הרבה מצבים בהם אין רגש אחד, אלא מגוון רגשות שפועלים וקיימים יחד, ולעיתים קשה או שאין רצון להסביר או לפרט אותם. אנו יכולות לפתוח נושא ולהחליט על מה עובדים בו ועד לאן. ניתן לתת לילדים להוביל את הקריאה/ שיח/ למידה עם הספר.
ספרים לשיח על רגשות- באופן כללי :
ציפור הנפש
משהו אחר (חברתי, קבלה לקבוצה, חברות)
נונה קוראת מחשבות- תפיסה של מחשבות של אנשים/ ילדים אחרים
מר רגזני, מר שמחה, גברת דגדוג...
ד"ר כדור עגול- סדרה שעוסקת בנושאים של פחד, אומץ וכד'
ספר הרגשות הגדול- מרי הופמן
אני זה אני ואני מיוחד
גדר, כבשה ואיש עם בעיה- מעולה לפתרון בעיות ומבט על הדברים בצורות שונות (גמישות מחשבתית)
חיבוק- דויד גרוסמן- מעולה לבני נוער ומבוגרים
קשקוש מקושקש- ספר נפלא על ייחודו של ילד/ה - אדם (כשלושה שבועות לאחר כתיבת הפוסט מצאתי כתבה מעולה על הספר באתר "הגיל הרך")
הלב שלי קופץ וצוחק, רוסה לגרקרנץ ואוה אריקסון (גן- א,ב)
חיוך- קומיקס, ריינה טלגמאייר
פלא- ר"ג פלאסיו
גילאי ג' עד חט"ב- הסדרה המופלאה מדברים פילוסופייה שעוסקת בתמות מרכזיות, שאלות פילוסופיות ורגשות.
רשימת ספרים לפי נושאים
בנוסף, כל ספר (!!) יכול להוות קרקע לשיח וניתוח סיטואציות חברתיות.
סדרה מעולה עד כיתה ג':
דן ומזלי- עוסקת ברגשות ומצבים חברתיים.
משחקי קלפים / קופסה:
מה קורה כאן
מה הבעיה- להרגיש בחברה
סדרת המשחקים של מיכל לאופר
אתרים בנושא:
מכללת קיי
בפוסט אציג ספרים שאני אוהבת לעבוד איתם בהיבט חברתי ורגשי על תחומים שונים:
אני ורגשותיי
זיהוי רגשות
בטחון עצמי
אחרות
חברות
קבלת האחר
ביטוי עצמי
הבנת האחר
ניתן לקחת כל ספר למקומות וכיוונים אחרים; ניתן להשתמש בספרים גם למשימות לימודיות כמו- כתיבה על הספר, איתור מידע, אפיון דמות ועוד.
אתחיל מסיפור אמיתי שהתרחש לא מזמן:
בגן אחד לימדו את הילדים (טרום חובה וחובה) את הספר "ציפור הנפש". ספר נפלא, שמצריך תיווך מתאים לגילאים הצעירים. לאחר הקראת הספר ישבה הגננת על ילדים בקבוצות של חמישה ילדים ושאלה אותם מה הם מרגישים בציפור הנפש שלהם ואילו רגשות יש להם.
אחד הילדים אמר שיש לו מגירה של תניני רגשות.
הגננת הגיבה כך- "אין דבר כזה תניני רגשות. צריך רגש- שמחה, כעס, התלהבו...."
בערב, הילד סיפר על הספר בבית וביקש שיקריאו לו אותו. לקראת סוף הספר הילד פרץ בבכי.
אמו שאלה אותו מה קרה, והוא ענה שהוא אמר שיש לו תניני רגשות והגננת אמרה לו ש- "אין דבר כזה".
האם נתנה הסבר על כך שגם גננות טועות לפעמים, שאולי הגננת לא מכירה את הרגש, שכל רגש הוא לגיטימי ושלמחרת היא תדבר עם הגננת.
בשיחה עם הגננת הגננת אמרה שהיא "לא חשבה שילדים ימשיגו רגש בצורת יצירתיות; לא חשבה על זה עד כה, וכי היא מבינה".
רגשות הם עניין סובייקטיבי. ילדים ומבוגרים יכולים להמשיג רגשות בכל צורה שנוחה להן-ם. חשוב לאפשר לילדים פתח לעולם הדמיון שלהם ולשפה שלהם. מה שעבור ילד הוא "תנין דמיון" יכול להיות מגוון עצום של רגשות או מחשבות ואולי מילה אחרת לרגש ספציפי.
בנוסף, עלינו לזכור שישנם הרבה מצבים בהם אין רגש אחד, אלא מגוון רגשות שפועלים וקיימים יחד, ולעיתים קשה או שאין רצון להסביר או לפרט אותם. אנו יכולות לפתוח נושא ולהחליט על מה עובדים בו ועד לאן. ניתן לתת לילדים להוביל את הקריאה/ שיח/ למידה עם הספר.
ספרים לשיח על רגשות- באופן כללי :
ציפור הנפש
משהו אחר (חברתי, קבלה לקבוצה, חברות)
נונה קוראת מחשבות- תפיסה של מחשבות של אנשים/ ילדים אחרים
מר רגזני, מר שמחה, גברת דגדוג...
ד"ר כדור עגול- סדרה שעוסקת בנושאים של פחד, אומץ וכד'
ספר הרגשות הגדול- מרי הופמן
אני זה אני ואני מיוחד
גדר, כבשה ואיש עם בעיה- מעולה לפתרון בעיות ומבט על הדברים בצורות שונות (גמישות מחשבתית)
חיבוק- דויד גרוסמן- מעולה לבני נוער ומבוגרים
קשקוש מקושקש- ספר נפלא על ייחודו של ילד/ה - אדם (כשלושה שבועות לאחר כתיבת הפוסט מצאתי כתבה מעולה על הספר באתר "הגיל הרך")
הלב שלי קופץ וצוחק, רוסה לגרקרנץ ואוה אריקסון (גן- א,ב)
חיוך- קומיקס, ריינה טלגמאייר
פלא- ר"ג פלאסיו
גילאי ג' עד חט"ב- הסדרה המופלאה מדברים פילוסופייה שעוסקת בתמות מרכזיות, שאלות פילוסופיות ורגשות.
רשימת ספרים לפי נושאים
בנוסף, כל ספר (!!) יכול להוות קרקע לשיח וניתוח סיטואציות חברתיות.
סדרה מעולה עד כיתה ג':
דן ומזלי- עוסקת ברגשות ומצבים חברתיים.
משחקי קלפים / קופסה:
מה קורה כאן
מה הבעיה- להרגיש בחברה
סדרת המשחקים של מיכל לאופר
אתרים בנושא:
מכללת קיי
כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ©
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה