יום חמישי, 11 בפברואר 2016

קריאה, אהבת ספרים, רגש ודמיון החל מגיל לידה

ספרים, רבותיי ספרים (:
ספרים תורמים לילדים במישורים רבים, בפוסט הזה אציג את החשיבות של הקראת סיפורים, שירים וספרים לילדים/ות מגיל לידה ואילך, עם המלצות לספרים אהובים עלינו בבית במיוחד.
חלק מהספרים הם ספרים שניתן, וכדאי, להתשמש בהם בגילאי יסודי לשם העלאת נושא חברתי, דילמות ודמויות מיוחדות.

קריאה היא פעילות משותפת שתורמת להתפתחות תחומים רבים




יש לזכור שקריאה אמורה להיות מהנה, ולא תמיד נאהב את הספרים שילדינו אוהבים.
עד גיל שנה וחצי לערך אנו בוחרות/ים את הספרים וכל ספרי השירה- דתיה בן דור, ביאליק, בנשטיין ואחרים מתאימים להתחלה. בהמשך כל ספריו של אמי רובינגר וספרים קצררים יהיו מעולים משום שאין הם דורשים זמן קשב ארוך מחד, אך הם מרגילים את הילדים להקשיב לסיפור.

כדאי לקרוא בזמנים קבועים, רוב ההורים אוהבים לקרוא לפני השינה.
ניתן להקריא סתם כך באמצע היום, בפיקניק, אם עולה נושא מסוים בעקבות התנסות או סרט.
כדאי שהספרים יהיו נגישים על מנת שהילד/ה יראה אותה והם יהיו חלק מעולמו, להתבונן בהם, לחקור אותם.


האינטראקציה היא הגורם החשוב ביותר בקריאת ספרים, שכן דרכה הילדים חווים את החוויה הרגשית, השמיעתית, ורק אז הם פנויים לתוכן וללמידה משנית. ילדים/ות, וגם אנו כמבוגרים, אוהבים לדמיין, להמציא המשכים, לחשוב, להשוות ויש מקום לדבר, שיח עמוק על הספר (אם הילדים רוצים).
בגילאין צעירים אנו יכולות/ים לחלוק תובנות, הקשרי למיאות, דוגמאות וכד' על מנת לתת בסיס לשיח לילדים להמשך הדרך.

עד גיל שנה וחצי נשתף את הילדים במידע, נסב את תשומת ליבם לפרטים בתמונות, נחזור על חרוזים, נצחק כשצריך, נופתע, ועוד.
החל מגיל שנה וחצי נוכל (פלוס מינוס, תלוי בילד/ה) נתחיל לשאול שאלות- איפה הדובי? איפה יש צבע אדום? מה הוא עושה? וכד'
זיכרו- מטרת הקריאה לילד ועם הילד/ה אינה להתיש אותם, אינה להכינם לבית הספר, הכל צריך להיות במידה ובנעימים.
אם ישנם ילדים שלא אוהבים ששואלים אותם- הקראה בלבד היא מהנה.
אנו יכולות לעצור ולהסביר מילים חדשות, להדגיש נקודות, לדבר על מוסר ההשכל ועל מה אנו חושבות/ים על הספר, אך לא חייבים לדרוש תשובה.
עלינו לזכור שזמן ספר הוא זמן לדמיון, לתיאטרליות, להנאה משותפת.

מה לומדים מספרים? המון!!  דוגמאות (:

צבעים, צורות, דמויות.
סיבה ותוצאה.
התרחשות והתקדמות עלילה, גם בשירים קצרים, כדוגמת-

ניתן לשאול- מה יקרה עכשיו?
מה לדעתכם הם מרגישים?

ניתן להתכונן לספר חדש- להתסכל על הכריכה ולדבר עליו-
על מה הוא לדעתך?
למה בחרת דווקא אותו?
וכמובן על העמוד הבא בספר, לשער השערות.
ועוד.
כל המיומנויות הללו הן מיומנויות בסיס להמשך התפתחות השיח, הסקת מסקנות, השערת השערות, פיתוח דמיון ופיתוח תפיסת נרטיב.

ספרים הם מקור מעולה!! לשיחות על עניינים חברתיים ומשפחתיים:
דרקון אין דבר כזה- התעלמות מאנשים או בעיות
קרנפים לא אוכלים פנקייק- הורים שנמצאים אך לא מתייחסים לילדים
גור אדם- הורות וילדים, דמיון
הנסיכה שלבשה שקית נייר (גיל ארבע ומעלה)- בנים- בנות
ועוד.


ספרים אהובים במיוחד:
אמי רובינגר- שלט אצלנו בבית עד גיל שנתיים וחצי.
להפיל פיל- מצחיק וכיפי לפעוטות.
פינוקי.
דתיה בן דור- טווח גילאים רחב, מעולה לפני גן חובה וכיתה א'.
הספרים של רינת הופר.
הספרים של רינת פרימו (איה אאוץ ואווה)
הספרים של לאה גולדברג.
שאול החתול (שני ספרים) מעולים ללימוד ספירה, שירה חזרתית, התמודדות עם תסכולים.
ד"ר כדור עגול (סדרה)- התמודדות עם פחדים, מסוגלות.
הקטר הכחול שיכול- התמדה.
ד"ר סוס- סיפורת וסדרת המדע
קלאסיקות ישראליות- תירס חם, האריה שאהב תות, פלוטו כלבלב מקיבוץ מגידו ועוד.
נרקיס מלך הביצה
מישהו אחר- מגן טרום טרום חובה ומעלה- בהתאם לרמת ההבנה- שונות וחברתיות
התפוחים של מר פיבודי
קשקוש מקושקש- מגיל חמש
זוג- גילאי שנתיים שלוש
אוליביה
ספריו של מאיר שלו ויוסי אבולעפיה לילדים
בוקר אחד של אפרת בנק- ספר כיפי של דמיון




ועוד טובים ורבים.

המלצה- ביקור חודשי בספריה/ סטימצקי והוספת ספר שהילדים ו/או אתם התאהבתם בו.
אין ספר "רע" בגילאים הללו, לכל ספר יתרונות משלו.


כתבה מעניינת מאתר הגיל הרך- ספרים

לינק לפוסט- עידוד קריאה בכיתה א', שלב הקניית הקריאה: עידוד קריאה






                                                   © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה