תתחילו מלצפות בטריילר פאטץ' אדמס כדי לקבל מושג על הסרט ולהבין מדוע בחרתי בו לפוסט הזה.
שיטת הלימוד שלי משתמשת בכל דבר שקיים על מנת להמחיש חומר/ ידע/ נושא / רגש/ סיטואציה ואחד האלמנטים האהובים עליי הוא סרטים. אתן/ם וודאי חושבות שסרט הוא גוזל זמן שכן הוא דורש שני שיעורים (לפחות), אך מיומנויות של צפייה מודרכת בסרט, הוצאת מידע ומציאת הקשרים יתרמו גם לנושאי כתיבה, איתור מידע, חשיבה ביקורתית ופיתוח ידע רחב וחשיבה הקשרית ויצירתית.
לסרט פאטץ' אדמס הגעתי משום שפאטץ' אדמס מוזכר בחוברת לימוד השפה שלנו ביחידה בנושא צחוק. יחידה זו עובדת על תיאורים גרפיים של טקסט, איפיוני דמות, הוצאת מידע מטקסט והסקת מסקנות.
אני החלטתי, על אף שהסרט מתאים לבני נוער ומבוגרים, להעביר צפייה מודרכת בסרט, בה עצרתי את הסרט כל 15 דקות או כאשר עלתה שאלה.
מדוע פאטץ' החליט להיות רופא:
נקודת המפנה 1
נקודת המפנה 2
בהקשר לשפה- השאלות המנחות עסקו באפיון דמות, דילמות שעולות מהסרט וכתיבת ביקורת או המלצה על הסרט.
בהקשר לשפה- השאלות המנחות עסקו באפיון דמות, דילמות שעולות מהסרט וכתיבת ביקורת או המלצה על הסרט.
בהקשר לסרט עצמו עלו ממנו נושאים שונים, שחלקם נתפסים כנושאים כבדים, "אדומים", כאלו שלעיתים אנו נמנעות מלעסוק בהם.
בסרט עולות דילמות שונות:
בסרט עולות דילמות שונות:
קונפורמיות מול הממסד
מהו בית חולים לחולי נפש
מהם חולי נפש
אהבה שאינה תלויה בדבר
גבולות המקצוע של רופא (ובהשלכה של כל מקצוע אחר)
רדיפה אחרי חלום
התמדה
אופי אנושי
ועוד.
נתתי מקום לדיון על כל אחד מהנושאים, ונתתי תשובות לכל שאלה שעלתה; תשובות שמתאימות לרמה של ילדים בכיתה ה', תשובות שחלקן היו סגורות ומתוחמות וחלקן פתחו פתח לדיונים אחרים שיגיעו.
אני מאמינה שיש לנו תפקיד להנכיח גם את מה שמורכב, נושאים שאין עליהם תשובות וודאיות. יש לנו מקום בהעלאת שאלות ודילמות, העלאת נושאים לשיח בבית, העלאת פתח לילדים להביא מעצמם גם מחוץ למקובע.
אני יודעת שיש פחד סמוי וגלוי מדיבור על דברים מורכבים, מהבעת דעה אישית בתחומים מסוימים אבל יש לנו את החובה כמחנכות ואנחנו יכולות לבחור את הגבולות שמתאימים לנו.
אני יודעת שיש פחד סמוי וגלוי מדיבור על דברים מורכבים, מהבעת דעה אישית בתחומים מסוימים אבל יש לנו את החובה כמחנכות ואנחנו יכולות לבחור את הגבולות שמתאימים לנו.
תבחרו לעצמכן נושא או שניים מהנושאים השנתיים ותמצאו סרט/ סרטון/ שיר/ יצריה או כל דבר אחר שניתן להיכנס לתוכו אחרת. ילדים רבים ייכנסו לנושא אחרת מאשר דרך טקסט או דיון שאינו מקושר למשהו מוחשי.
תכירו ילדים מעט אחרת ותגלו את הצמא לידע.
אני גיליתי בשיעור הזה איך ילדים תופסים חופש, אישיות יוצאת דופן, חוסר ידע בנושא אנשים עם מוגבלויות אבל בעיקר גיליתי חמלה, סקרנות, התרגשות, שאלות על יחסים בין אנשים ובין גברים לנשים; וזה לא היה דומה למעגלי שיח ואפילו לא לשיחות אישיות, זה היה משהו אחר.
תכירו ילדים מעט אחרת ותגלו את הצמא לידע.
אני גיליתי בשיעור הזה איך ילדים תופסים חופש, אישיות יוצאת דופן, חוסר ידע בנושא אנשים עם מוגבלויות אבל בעיקר גיליתי חמלה, סקרנות, התרגשות, שאלות על יחסים בין אנשים ובין גברים לנשים; וזה לא היה דומה למעגלי שיח ואפילו לא לשיחות אישיות, זה היה משהו אחר.
בשבוע הבא תבקר אותנו בכיתה ג'יגולוגית שתספר על ליצנות רפואית בבית החולים "שניידר" לילדים ותסגרו את המעגל של הומור- רפואה- קשר אישי.
אשמח לענות על כל שאלה ולעזור למצוא נפלאות לכל נושא מאתגר,
שרון.